Stora Journalistprisets jury 2024. Saknas på bilden: Jonas Kanje och Irena Pozar

Nya juryledamöter för Stora Journalistpriset 2024

Stora Journalistpriset presenterar idag nya jurymedlemmar och justerade nomineringskriterier för två av fem priskategorier. Juryn, bestående av flera av Sveriges främsta journalister och redaktörer, har i år fått tillskott i form av SVTs Sofia Dahlström, Göteborgs-Postens Michael Verdicchio och Dagens Industris Maria Lindholm.

– Det viktigaste i jurysammansättningen är att gruppen som helhet kompletterar varandra sett till perspektiv och spetskunskaper. Men arbetet kräver också mycket av varje individ – man behöver visa prov på engagemang, stort kunnande och nyfikenhet. Det är på så sätt både ett erkännande och ett stort ansvar att få ingå i Stora Journalistprisets jury, säger Jonas Bonnier, ordförande för Stora Journalistpriset.

Nytt i år är även justeringar av de tidigare kriterierna i kategorierna Årets Förnyare och Årets Röst. De nya kriterierna lyder:

Årets Förnyare tillfaller den som under året förnyat journalistiken genom att överraska, förändra, pröva, våga, eller på annat sätt visat prov på originalitet, i stort eller smått.

Årets Röst tillfaller den som under året med personlighet och journalistisk kvalitet gjort ett bestående avtryck i medielandskapet.

Kriterierna för Årets Avslöjande, Årets Berättande och Lukas Bonniers Stora Journalistpris lämnas oförändrade.

– Vi kände att förnyarkategorin de senaste åren har fått ett stort fokus på form snarare än innehåll. Med den nya formuleringen vill vi bredda kriteriet för att tydligare inkludera båda delarna. Även Årets Röst har fått tillägg för att spegla att vi söker en vinnare som genom personlighet och kvalitet gjort avtryck som ska stå sig över tid, säger Jonas Bonnier.

Årets nya ledamöter är:

Michael Verdicchio - grävande reporter på Göteborgs-Posten. Har tidigare bakgrund inom SVT och Sveriges Radio, bland annat på P1 Kaliber, P3 Nyheter och P4 Göteborg. Michael Verdicchio har vunnit Guldspaden fyra gånger, nominerats till Stora journalistpriset i kategorin Årets förnyare samt prisats internationellt. Däribland priset för bästa podcasten i Europa samt världens bästa ljudprodukt år 2024 på Global Media Awards.

Sofia Dahlström – utbudsansvarig för samhälle på SVT:s programdivision. Tidigare programchef för samhälle i Göteborg på SVT och chefredaktör för kvällstidningen GT. Innan dess nyhetschef på Göteborgs-Posten. 2013 vann Sofia Dahlström Föreningen Grävande journalisters arbetsledarpris ”Den gyllene dynamon”. Hon har även arbetat med program som Nyhetsmorgon, Kalla fakta, Malou möter, Morgonpasset, Filmkrönikan och Uppdrag granskning.

Maria Lindholm - featurechef Dagens industri och redaktör för Di Weekend. Har arbetat på bland annat Resumé, TV4, Dagens Nyheter och Icon Magazine. Sedan 2015 arbetar Maria Lindholm inom Dagens industris featuregrupp, och blev ansvarig chef 2020. Idag är hon redaktör för Di Weekend.

Juryn består i sin helhet av:
Karin Pettersson – kulturchef, Aftonbladet
Unn Edberg – chefredaktör och publisher Vi och Vi Media
Irena Požar – chefredaktör, Veckorevyn
Jon Mauno Petterson – chefredaktör, Breakit
Hanna Grahn – kulturchef, Borås Tidning
Nils Hanson – frilansjournalist
Jonas Kanje – chefredaktör, Sydsvenskan
Parisa Höglund – programledare, Sveriges Radio
Mikael Delin – grävchef, Dagens Nyheter
Sofia Dahlström – utbudsansvarig, SVT
Maria Lindholm – redaktör Di Weekend och chef för Dagens Industris featureverksamhet