Årets Röst ny kategori när Stora Journalistpriset fyller 50 år

Årets Röst ny kategori när Stora Journalistpriset fyller 50 år

Årets Röst blir en ny kategori i Stora Journalistpriset. Priset tillfaller den som under året med egensinne gjort avtryck i journalistiken.

Det nya priset introducerades när Stora Journalistprisets jury samlades under tisdagen på Bonniers Nedre Manilla. Pristagaren kan exempelvis vara en intervjuare med en unik ton, en krönikör som gång på gång satt fart på debatten eller den pod som parallellt med den traditionella medieindustrin gjort ett starkt avtryck och eko.

Stefan Mehr, juryns verkställande ledamot, säger:

"Det är rätt tillfälle att införa en ny kategori när Stora Journalistpriset 50-årsjubilerar. Med Årets Röst utvecklas och breddas Sveriges finaste journalistpris. Nu får juryn en chans att belöna unika röster. Bara det är skickligt utförd journalistik."

De andra kategorierna Stora Journalistpriset är som tidigare Årets Avslöjande, Årets Berättare, Årets Förnyare och Lukas Bonniers Stora Journalistpris. Prissumman är 100 000 kronor i alla fem kategorierna.

Vid jurymötet introducerades också tre nya jurymedlemmar. Det är Sîlan Diljen, redaktionschef och ansvarig utgivare för P3 Stockholm på Sveriges Radio, Mattias Göransson, chefredaktör på Magasinet Filter, samt Maria Trägårdh, biträdande redaktionschef på Aftonbladet.

Stora Journalistpriset är Sveriges mest prestigefyllda pris för journalister. Det instiftades 1966 och delas ut av Bonnier AB för att främja goda yrkesprestationer inom journalistiken.

Sista dag att nominera är 1 oktober. De nominerade presenteras den 1 november och vinnarna tillkännages vid en jubileumsgala den 23 november.

För frågor om Stora Journalistpriset kontakta Stefan Mehr, Verkställande ledamot, på 070-5454131 eller stefan@mehrmedia.se