Stockholmare, tänk på hur ni använder dricksvattnet i värmen

Just nu är det mycket höga temperaturer i Stockholm och Sverige. När det blir varmt går vattenförbrukningen upp och alla måste tänka på att använda vattnet klokt så att vattnet räcker till alla.

I år är inget som det brukar vara och betydligt fler Stockholmare väntas stanna hemma hela eller delar av semestern som en följd av Corona-epidemin. För två somrar sedan var det väldigt varmt och då hamnade dricksvattenproduktionen mycket nära den max kapacitet som vattenverken klarar av att producera.

- I många kommuner i landet råder redan bevattningsförbud. Det är en situation vi kan undvika i Stockholm om alla dricksvattenanvändare tar ansvar och använder vattnet klokt, säger Johanna Ansker, avdelningschef för dricksvattenproduktion, Stockholm Vatten och Avfall.

Redan för en vecka sedan då midsommarveckan inleddes kunde vattenverken registrera en hög förbrukning av dricksvatten i början av veckan. Förbrukningen sjönk sedan då vädret slog om till regn och lägre temperaturer. Nu väntar mycket varmt väder med trettiograder eller mer under resterande del av veckan. Detta i kombination med att fler är hemma innebär att risken ökar väsentligt att vattenproduktionen hamnar i ett ansträngt läge.

- Dricksvatten är vårt allra viktigaste livsmedel och i Stockholm har vi god tillgång till råvatten från Mälaren. Däremot kan vattenproduktionen bli ansträngd om många använder mycket vatten samtidigt som det går åt mer energi och kemikalier vid rening, vilket är ytterligare en anledning till att inte slösa på vatten i onödan, säger Katarina Luhr (MP) miljö- och klimatborgarråd.

Tips på hur vi använder dricksvattnet klokt

Tänka på att inte låta dricksvattnet stå och rinna, vilket det ofta gör då Stockholmare vattnar i trädgårdar, fyller på pooler, duschar länge eller låter dricksvattnet rinna under tandborstning.

Trädgårdstips

• Om något i trädgården behöver vattnas: vattna tidig morgon, på kvällen eller nattetid och undvik att vattna när det är som varmast då undviker du att det mesta vattnet dunstar bort. Vattna med kanna eller vattenslang som du håller i handen.
  • Spara regnvattnet från stuprör i en tunna och använd det för vattning.
  • Använd täckodling. Det hjälper till att minska markens vattenavdunstning.
  • Lägg inte nya gräsmattor och plantera inte nya häckar under sommaren. Gör det hellre på hösten, det vill säga i september och framåt.
  • Placera krukor med känsliga växter på skuggiga platser under soliga dagar.

Bra att veta:

• I genomsnitt går det åt 140 liter per person och dygn
  • En vattenspridare gör av med 150 liter vatten på 20 minuter.
  • För varje minut som kranen står och rinner går det åt 6 liter vatten.
  • Det går åt cirka 50 liter vatten