Stockholm Vatten och Avfall uppmanar alla att tvätta bilen i biltvätt

Stockholm Vatten och Avfall uppmanar alla att tvätta bilen i biltvätt

Ungefär hälften av allt dagvatten i Stockholm åker rakt i sjön. Det innebär att den som tvättar bilen på gatan riskerar att släppa ut föroreningar i sin närmaste badsjö. Stockholm Vatten och Avfall uppmanar nu alla bilägare som tänkt tvätta bilen att göra det i en biltvätt.

- Om du tvättar bilen på gatan finns en stor risk att tvättvattnet med kemikalier och metaller rinner rakt ut i närmaste sjö, där du själv kanske badar, säger Fredrik Erlandsson, limnolog på Stockholm Vatten och Avfall.

Smutsvattnet från tvätten av din bil är skadligt för miljön. Det innehåller föroreningar som metaller, oljerester, kemikalier från bilvårdsmedel. Om du tvättar bilen på en hårdgjord yta rinner smutsvattnet i många fall rakt ut i sjöar och vattendrag via dagvattenledningarna. Ungefär hälften av allt dagvatten i Stockholm rinner ut i sjöar och vattendrag.

- Vi uppmanar alla i Stockholm att tvätta bilen i en tvätthall där smutsvattnet renas innan det släpps ut och inte fultvätta den på gatan, säger Fredrik Erlandsson på Stockholm Vatten och Avfall.

Det kan också strida mot miljöbalken att tvätta sin bil på gatan, eftersom det inte är tillåtet att orsaka miljöskador. Det finns dock ännu inte något generellt förbud mot att tvätta bilen på gatan.

Dagvattenledningarna är byggda för att leda bort regnvatten från våra vägar och övrig mark. Det finns ingen rening för kemikalier eller annat i dagvattenledningarna, utan allt vattnet rinner tillsammans med föroreningarna ut i sjöar och vattendrag.

För mer information:
Fredrik Erlandsson, limnolog på Stockholm Vatten och Avfall, telefon 08-522 124 87

Petra Holgersson, pressansvarig på Stockholm Vatten och Avfall, telefon 08- 522 120 05