Rinkeby-Kistas villahushåll bäst på att sortera ut matavfall

Rinkeby-Kistas villahushåll bäst på att sortera ut matavfall

Rinkeby-Kistas villahushåll ligger fortfarande i topp bland villor när det gäller att sortera ut matavfall i Stockholms stad. Hela 66 procent av villahushållen i stadsdelen sorterar ut matavfall från det övriga avfallet. För första gången sorterar nu totalt hälften av alla villahushåll i staden ut sitt matavfall. År 2023 införs obligatorisk insamling av matavfall i staden för alla hushåll.

– Vi gläds åt att hälften av alla villahushåll i Stockholms stad nu sorterar ut sitt matavfall. Det är en stor miljövinst att låta matavfallet bli biogas och biogödsel, samtidigt som den som sorterar ut får en billigare taxa, säger Marita Söderqvist, ansvarig för insamlingen av matavfall på Stockholm Vatten och Avfall.

Insamlingen av matavfall från villahushållen fortsätter att öka, från 46 procent i januari 2019 till 50 procent i oktober. För att få fler att sortera ut matavfall har Stockholm Vatten och Avfall både satsat på riktade kommunikationsinsatser och varit ute och knackat dörr.

– Det var väldigt lyckat att åka runt och knacka dörr, nästan hälften av dem vi mötte har börjat sortera. Men även riktade kampanjer och rätt sorts information är en framgångsfaktor, säger Marita Söderqvist.

Från år 2023 kommer det att bli obligatoriskt matavfallsinsamling i Stockholms stad. För att ge förutsättningar till alla hushåll i staden att sortera ut matavfall ska en ny avfallsorteringsanläggning byggas i Högdalen, som beräknas vara klar under år 2022.

Även för flerfamiljshus ökar insamlingen av matavfall, dock är det en hel del hushåll som inte kan sortera ut matavfall idag. Det går nämligen inte att hämta matavfall från många fastigheter i innerstaden av arbetsmiljöskäl, eftersom de har säckhämtning på grund av trånga utrymmen och små soprum. En grov uppskattning är att runt 15-20 procent av hushållen i flerfamiljshus har matavfallshämtning i dagsläget.

Men många fler fastighetsägare än idag, både hyresfastigheter och bostadsrättföreningar, har dock möjlighet att erbjuda sina boende en möjlighet att sortera.

– Det är en utmaning i den trånga staden att hitta plats för kärl att sortera ut matavfallet i. Men vi märker ett ökat intresse från fastighetsägare, inte minst eftersom kostnaderna för sophanteringen minskar när matavfallet kan sorteras ut, säger Marita Söderqvist.

FÖR MER INFORMATION
Marita Söderqvist, projektchef matavfall Stockholm Vatten och Avfall, telefon 08-52213530

Petra Holgersson, pressansvarig Stockholm Vatten och Avfall, telefon 08-522122005, petra.holgersson@svoa.se

LISTA: ANDEL HUSHÅLL MED MATAVFALLSINSAMLING/STADSDEL

Bromma 47%
Enskede-Årsta-Vantör 53%
Farsta 51%
Hägersten-Liljeholmen 51%
Hässelby-Vällingby 49%
Rinkeby-Kista 66%
Skarpnäck 63%
Skärholmen 56%
Spånga-Tensta 50%
Älvsjö 51%
Totalt 50%

FAKTA

Av matavfallet som återvinns blir det både biogas och biogödsel som leder till minskade utsläpp av växthusgaser. Biogas är ett förnybart bränsle medan biogödsel ersätter fossilt konstgödsel i jordbruket.

Visste du att…

– var fjärde matkasse som bärs hem kastas?
– 40 % av det som hamnar i soppåsen kan återvinnas som matavfall?
– tio kilo matavfall ger biogas motsvarande en liter bensin?
– en biogasdriven bil minskar utsläppen av koldioxid med 73 %?
– en buss kan åka ca 40 varv runt jorden om alla 2 269 060 stockholmare under ett år la sina bananskal i matavfallsinsamlingen?
– 620 bananskal tar 2:an från Odenplan till Sofia?
– 420 skivor mögligt bröd tar dig med 4:an mellan Hornstull och Radiohuset?