Låt fallfrukten bli biogas och gödsel

Låt fallfrukten bli biogas och gödsel

Låt den frukt som hamnar på marken istället för i syltburken bidra till tillverkning av biogas. Nu finns särskilda containrar för fallfrukt på Stockholm Vatten och Avfalls återvinningscentraler. Förra året samlades nästan 1150 ton fallfrukt in, på vilken en normalstor bil kan köra 28 varv runt jorden.

– Det går utmärkt att lämna in fallfrukt på våra återvinningscentraler, så gör vi biogas och biogödsel av det. Det kostar inget att lämna in frukten för privatpersoner, säger Lotta Claesson, teknisk utredare på Stockholm Vatten och Avfall.

Förra året lämnades nästan 1150 ton frukt in till återvinningscentralerna i Stockholm. Fallfrukten rötas till biogas och biogödsel. Biogas ersätter fossila drivmedel för bussar, lastbilar och bilar, därmed minskas koldioxidutsläppen. Biogödsel tillför viktiga näringsämnen när det sprids på jordbruksmark, och kan användas i ekologiska odlingar.

För varje kilo frukt som blir biogas går det att köra ungefär en kilometer med en relativt nytillverkad normalstor bil. Det innebär att det går att köra 28 varv runt jorden på den fallfrukt som lämnades in i Stockholm förra året. Och den som bor fem kilometer från en återvinningscentral och kör bensinbil behöver lämna in minst 10 kilo fallfrukt för att klimatkompensera färden.

Följande återvinningscentraler Stockholm har särskilda containrar för fallfrukt:

• Bromma
  • Lövsta
  • Östberga
  • Sätra
  • Trädgård i Högdalen

Containrarna står kvar fram till jul.

Adresser och mer information hittar du på svoa.se/avc

För mer information:

Petra Holgersson, pressansvarig Stockholm Vatten och Avfall, telefon 08-522 120 05

Lotta Claesson, teknisk utredare Stockholm Vatten och Avfall, telefon 08-522 135 52

FAKTA

• Ett kilo fallfrukt ger tillräckligt med biogas för att köra ungefär en kilometer med en normalstor bil
  • Jordens omkrets är 40 075 kilometer vid ekvatorn
  • 2018 lämnades 1150 ton fallfrukt in till återvinningscentraler i Stockholms kommun