Designtävling ska lösa ett av Stockholms stora miljöproblem

Designtävling ska lösa ett av Stockholms stora miljöproblem

I slutet av september går startskottet för en designtävling med fokus på att lösa ett stort miljöproblem i Stockholm. Målet är att formge och rösta fram ”Stockholmshinken” – en pedalhink till badrummet som ska ta hand om de 30 ton skräp i veckan som spolas ned i toaletterna. När skräpet hamnar i hinken kan det skickas till förbränning och bli värdefull fjärrvärme istället för ett miljöproblem.

Designtävlingen ”Stockholmshinken” startar den 24 september och är öppen för alla som
bor i Stockholmsområdet. Hela tävlingen genomförs på Facebook – både uppladdning av tävlingsbidrag och omröstning. Det bidrag som får flest ”gilla”-markeringar utnämns till ”Stockholmshinken” och är tänkt att lanseras under våren 2013.

Bakgrunden till kampanjen är den kundundersökning som Stockholm Vatten genomför vart annat år. Svaren visar att varannan stockholmare spolar ner skräp i toaletten. Till största delen handlar det om bomullstussar, våtservetter, tamponger och tops.

– Det är lätt att bli miljöhjälte i den här frågan. Med en hink eller papperskorg i badrummet så hamnar skräpet på rätt ställe och blir material till fjärrvärme istället, säger Gösta Lindh, VD på Stockholm Vatten.

För två år sedan ställde Stockholm Vatten i samarbete med IKEA ut flera hundra pedalhinkar på olika platser runt om i Stockholm. Årets kampanj följer upp aktiviteten genom att låta stockholmarna formge och rösta fram Stockholmshinken.

– Vi hoppas att många tar chansen att komma in med förslag. Förutom äran att ha designat stockholmshinken så får den som vinner 5 000 kronor i belöning, berättar Agneta Jönsson, kommunikationsansvarig på Stockholm Vatten.

Tävlingswebben finns på stockholmshinken.se och varje dag presenteras de ledande
bidragen på facebook.com/stockholmvatten

För ytterligare information kontakta, Agneta Jönsson, 08-522 120 13 eller Catharina Wikström Erlandsson, 08-522 120 24.