Alltid samlingskarta innan du gräver i allmän mark

I Stockholm finns bestämmelser som säger att man måste använda ajourförd samlingskarta vid grävningsarbeten i allmän mark. Med en samlingskarta till hands kan man sedan tryggt utföra schakt- och

borrningsarbeten utan att riskera skador på ledningar i mark. Samlingskartan utgör dessutom ett juridiskt skydd under sin giltighetsperiod vid händelser som kan inträffa under pågående markarbeten som ett resultat av avsaknad ledningsinformation.

När man beställer en samlingskarta inför en geotekniskundersökning är det viktigt att berätta detta i samband med beställningen så att vi kan genomföra en extra kontroll för underjordiska objekt.

Samlingskartan beställs smidigt och enkelt på vår hemsida genom att beställaren markerar önskat område på kartan. När beställningen tagits emot hämtas dagsaktuell information från de olika ledningsägarna och kompletteras med Stockholms stads primärkarta för att på ett noggrant sätt visualisera ledningsnätet och en en samlingskarta framställs.

Läs mer om samlingskartan