Young designers firar tio gånger på Formex

Young designers firar tio gånger på Formex

Den 17-20 januari är det dags för Young designers på Formex. Det blir tionde gången för området för ännu inte etablerade formgivare. Genom åren har flera formgivare som en gång ställt ut på Young designers blivit etablerade och uppmärksammade för sin design.

Intresset för Young designers ökar hela tiden bland unga formgivare och till vårens Formex har det varit fler sökande än någonsin. Avdelningen har också utökat till 20 utställande formgivare mot tidigare 15. Förutom Young designers finns avdelningen Next Step som är till för de utställare som varit med i Young Designers eller kommit lite längre i sin etableringsfas, men som ännu inte är redo att ta steget fullt ut med en egen monter. Next Step ordnas för sjätte gången.

Så här har det gått för några av de formgivare som ställt ut på Young designers tidigare år:

2008 ställde Lisa Bengtsson ut med sitt examensarbete från Berghs, tapeten Familjen med ett mönster som består av tavelramar. 2009 blev hon utsedd till årets stjärnskott av ELLE Interiör och idag designar hon mönster till tyger, porslin och tapeter.

Heart of Lovikka skapar stickat mode med inspiration från sticktraditionen i Lovikka i Tornedalen. Heart of Lovikka ställde ut hösten 2009 och 2010 utsågs de till årets rookie av Svenska Moderådet. Idag har de 35 återförsäljare över hela landet och i höst lanseras märket i Norge och Japan.

Form for you ställde ut våren 2010 och har sedan dess bland annat formgivit flera produkter åt Sagaform samt vunnit en av designvärldens mest prestigefulla priser GOOD DESIGN AWARD 2011 för stolen Leo som producerats av Lundbergs Contract.

Lindstén Form Studio ställde ut i Young designers hösten 2010 och idag kan Johan Lindsténs design ses hos företag som Cappellini, FontanaArte, Johanson Design, Gärsnäs och Gallery Pascale.

Andra formgivare som ställt ut på Young designers är Malin Lundmark, Sebastian Kjersén, Mr Fågel, Susanne Beskow/van Deurs, Drakenberg-Sjölin, Kristoffer Fagerström och Simon Key Bertman.

Young Designers Formex vår 2013:

Anna Oddbjörn & Saga-Mariah Sandberg, www.annaoddbjorn.com

Niklas Bonnevier Design    www.niklasbonnevier.se

Mikhail Belyaev & Yury Veredyuk             www.mikhailbelyaev.com

Prettypegs                          www.prettypeggs.se

h-style by hilal bayazit        www.hilalbayazit.com

Martina Kärrberg                 www.martinakarrberg.com

För mer information kontakta:

Ida Mlowe, presskoordinator, ida.mlowe@stockholmsmassan.se , tel 08-749 44 13 eller besök www.formex.se

Formex arrangeras av Stockholmsmässan och äger rum två gånger per år. Formex är Nordens ledande mötesplats för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration och välkomnar 850 utställare, 25 000 fackbesökare och 850 medierepresentanter.

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.