Var fjärde brand anlagd - 10.000 bränder bekämpas årligen i Sverige

Anlagda bränder är ett samhällsproblem, som skapar stora ekonomiska förluster, lidande och otrygghet för många människor. Varje år anläggs nära 10. 000 bränder i Sverige som årligen beräknas kosta samhället cirka 1 miljard kronor. På Skydd 2004 kommer förebyg-gande åtgärder mot anlagda bränder att belysas liksom tekniskt brandskydd och hur man ska skydda sig mot brand. Närmare 20.000 besökare förväntas den 21-24 september 2004 på Stockholmsmässan Barn och ungdomar ligger bakom de flesta anlagda bränderna. Forskning visar att 60% av de anlagda bränderna gjorts av ungdomar under 21 år, medan pyromani svarar för högst 10%. Hos barn och ungdom är de vanligaste motiven nyfikenhet, uttråkning, skadegörelse och vandalism. Hos både barn och vuxna finns även andra motiv, t ex hämnd, hat, att dölja brott, konflikter och försäkringsbedrägerier. Brandutredningar är ofta tidskrävande detektivarbete. Misstänkt gärningsman saknas i närmare 90 % av fallen, så procenten uppklarade brott är mycket låg. Ny lag om skydd mot olyckor Den 1 januari 2004 trädde den nya lagen om skydd mot olyckor i kraft. Lagen ersätter den tidigare räddningstjänstlagen. Den nya lagen lägger ett stort ansvar på företag, organisationer och offentlig sektor när det gäller brandsäkerhet. Det betyder att man är skyldig att göra allt för att förhindra att det börjar brinna och att man måste ha rutiner för vad man ska göra om olyckan är framme. De flesta inblandade parterna bör därför göra en skriftlig plan hur brandskyddet är organiserat. Hur undviker man bränder? Räddningsverket, Svenska kommunförbundet, Försäkringsförbundet och Svenska Brandförsvarsföreningen har utarbetat ett nytt åtgärdsprogram. Det går ut på att nå ungdomar i första hand i grundskolan, med information om konsekvenserna av anlagda bränder. Dessutom ska man förbättra rutinerna och samarbetet mellan polis, räddningstjänst, åklagare, försäkringsbolag etc. Skydd 2004 är norra Europas viktigaste mässa för säkerhetsteknik, brand och personlig skyddsutrustning. Mässan beräknas samla ca 350 utställande företag och närmare 20. 000 besökare den 21-24 september 2004 på Stockholmsmässan. Skydd 2004 firar i år sitt 35 års jubileum. Läs gärna mer på www.skydd.net ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ För mer information om nordens största säkerhetsmässa kontakta: Björn Lindforss, projektledare, tel 08-749 44 48 bjorn.lindforss@stofair.se Eva Löfstrand, pressansvarig, tel 08-749 43 34 eva.lofstrand@stofair.se