Vad heter ”kundtjänst” på spanska? Svenska företag missar affärsmöjligheter på grund av bristande internationell kompetens

Svenska företag skulle kunna göra betydligt fler affärer om de förstod vikten av att bygga upp sin internationella kompetens. Därför startar Stockholmsmässan och organisationen Diversitas Working for Change, ett nytt forum med fokus på erfarenhetsutbyte, inspiration och nätverkande.

99 procent av jordens befolkning bor utanför Sveriges gränser, och 14 procent av alla svenskar har utländsk bakgrund. Ändå är det väldigt många företag som inte har förstått vilken enorm potential som finns för den som når fram till dessa marknader med sina produkter och tjänster.

– Många tror att det räcker med engelska för att kommunicera utomlands, och de underskattar hur viktigt det är att ha kunskap om kulturerna i de länder man vänder sig till, säger Rodrigo Garay som är grundare av Diversitas AB.

Kombinera denna insikt med det faktum att stora delar av den nuvarande arbetskraften kommer att ha gått i pension inom några år, och det blir tydligt att svenska företag borde fundera mer på hur de kan öka sin internationella kompetens när de snart behöver nyanställa.

Samtidigt finns det cirka 200 000 akademiker med utländsk bakgrund i Sverige, och bara 60 procent av dem har ett arbete som motsvarar deras kompetens. Det innebär att det finns en outnyttjad resurs på 80 000 personer i landet – samtidigt som mellan 25 och 30 procent av Sveriges företag säger att ”tillgång till lämplig arbetskraft” är ett stort hinder för deras utveckling och tillväxt.

Därför har Diversitas i samarbete med Stockholmsmässan startat Working for Change, ett nytt forum för erfarenhetsutbyte, inspiration och nätverkande med fokus just på internationell kompetens.

– Vi tror det finns stora möjligheter om vi kan få företag, organisationer, universitet och andra att samlas runt de här frågorna. Många som vi pratar med har funderat i de här banorna men inte riktigt vetat var de ska börja någonstans. Working for Change blir en dörröppnare där de kan inspireras av hur andra har gjort, öka sina kunskaper och börja nätverka, säger Patric Sjöberg som är vd för Stockholmsmässan.

För mer information kontakta:
Rodrigo Garay, rodrigo.garay@workingforchange.se, 0706 – 31 93 07
Annika Linderoth, projektledare, annika.linderoth@stockholmsmassan.se, 08 – 749 41 79
Jessica Agert, presschef, jessica.agert@stockholmsmassan.se, 08 – 749 43 36

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.