Två giganter kommer till Digital Health Days: Steven Burrill och Don Jones talar på konferensen i augusti

Programmet för Digital Health Days, Sveriges nya konferens om gränssnittet mellan å ena sidan IT och å andra sidan biovetenskap och hälsa, håller på att ta form. Senaste tillskottet på talarlistan är två riktiga giganter inom området, Don Jones och Steven Burrill, båda med gedigen erfarenhet av gränslandet mellan life science, hälsa och IT.

Om bara några år kommer dagens sjukvårdssystem att ha ersatts av genkartläggning och tidig diagnostik, som gör att hälsovården kan fokusera på att hålla folk friska snarare än att bota dem när de blir sjuka. Science fiction-scenario och utopi? Nej, ska man tro entreprenören och miljardinvesteraren Steven Burrill är detta både möjligt och troligt. Kombinationen av kraftfull IT-utveckling och vetenskapliga framsteg gör enligt honom att världen står inför en medicinsk revolution.

Steven Burrill har jobbat inom den amerikanska life science-industrin i över 40 år. Genom det egna företaget Burrill & Co förvaltar han motsvarande närmare tio miljarder kronor som investeras i lovande bolag. Under Digital Health Days på Stockholmsmässan den 21-22 augusti kommer han att dela med sig av sin syn på hur IT kan möjliggöra denna hälsovårdens revolution – och varför han tror att de skandinaviska länderna har unika möjligheter att leda processen framöver.

En av dem som vill förverkliga Steve Burrills revolutionära vision, och som också medverkar på Digital Health Days, är Don Jones. 2005 grundade han Wireless Life Sciences Alliance, en branschorganisation med syfte att underlätta utvecklingen av nya affärsmodeller, företag och processförbättringar inom det här området. Don Jones jobbar på företaget Qualcomm Life där han ansvarar för att ta fram mobila lösningar och plattformar inom hälsa, friskvård och biovetenskap. Han är också medlem i World Economic Forums eget ”Global Agenda Council” för digitala hälsofrågor.

– Att vi nu fått bekräftat att både Steven Burrill och Don Jones kommer är mycket glädjande, kombinationen av deras två framträdanden kommer att bli en av konferensens höjdpunkter, säger Ylva Williams som är VD på Stockholm Science City Foundation, en av initiativtagarna till Digital Health Days.

Digital Health Days arrangeras av Stockholm Science City, Kista Science City, Stockholmsmässan, Stockholm Business Region Development och Stockholms Handelskammare. Programmet finns på www.digitalhealthdays.se och fler talare kommer att presenteras inom kort. För mer information kontakta även:
Andreas Namslauer, utvecklingsansvarig på Stockholm Science City, 0705 – 33 77 86, andreas.namslauer@ssci.se
Helena Nilsson, kommunikationschef Stockholmsmässan, 070 – 789 44 19, helena.nilsson@stockholmsmassan.se

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.