Tio skolor i Stockholms län tävlar om Skolutvecklingspris

Tio skolor från Stockholms län tävlar om att vinna 2011 års Skolutvecklingspris. Sammanlagt tävlar 19 bidrag från hela landet om utmärkelsen som delas ut på Skolforum på Stockholmsmässan den 31 oktober - 2 november.

På Skolutvecklingstorget på Skolforum presenterar alltifrån förskola till gymnasium och vuxenutbildning sina utvecklingsprojekt som alla har varit framgångsrika och gett nya erfarenheter.

En av de medverkande skolorna vinner Skolutvecklingspriset. Vinnaren utses den 2 november och får motta en prischeck på 20 000 kronor. Pristagaren utses av en jury bestående av representanter från Skolforum, Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Svenska Läromedel och Sveriges Skolledarförbund.

- Det är en enorm kunskapsbas som samlas. Många skolor genomför nyskapande och angelägna utvecklingsprojekt. Skolutvecklingstorget erbjuder en oslagbar möjlighet för dem att dela med sig av sina utvecklingsidéer och för besökare att utbyta erfarenheter med kollegor de kanske inte skulle ha träffat annars. På Skolutvecklingstorget kan lärare dela beprövad erfarenhet, säger Eva Hoas, vd för Skolforum.

Förra året delades skolutvecklingspriset ut till förskolan Grinden i Gnesta för sitt arbete med att använda rörelse för att lära matematik och språk. I år tävlar 19 projekt om 2011 års Skolutvecklingspris.

Från Stockholms län deltar följande projekt:

Mission Possible – Fryshuset, Stockholm
Mission Possible – Förhållningssätt som ger resultat! Mission Possible (MP)
vid Fryshuset är en verksamhet som ursprungligen är framarbetad och tillämpad i Paris
utsatta och invandrartäta förorter. Det är en modell för tidiga insatser kring barn och unga som enkelt kan anpassas och implementeras i det svenska skolsystemet. MP riktar sig till barn mellan 6 och 12 år. I de åldrarna kan man tidigt se om barnet riskerar att hamna i utanförskap. En grundläggande idé med MP är att med stöd av mönsterbrytande handlingar skapa nya och annorlunda förväntningar kring dessa barn. Detta påverkar barnen till att bete sig annorlunda och bygga upp självkänsla och självförtroende.
Kontaktperson: Pernilla Nilsson, 08-691 74 63

Butikssäljarutbildning  - NTI-skolan, Handelns kompetensbyrå i samarbete med Svensk Handel, Stockholm
Svensk Handel Kunskap och NTI-skolan har tillsammans utvecklat en Butiksäljarutbildning för kommunal vuxenutbildning som omfattar 400 gymnasiepoäng. Varje kurs är utformad så att den utbildar mot handelns sju nationella kompetenser. Målet är att möta branschens behov av butikssäljare och öka anställningsbarheten hos kursdeltagarna. Butikssäljarutbildningen bygger på erfarenhetsbaserat lärande och dialog.
Kontaktperson: Stefan Fürst, 0730-200 220

Drama som metod i matematiken – Matteusskolan, Stockholm
Matematikundervisningen är ofta läromedelstyrd och eleverna jobbar enskilt. Att variera undervisningssätten är viktigt för att stärka elevernas förmåga att applicera rätt matematikkunskaper i problemlösningar. Genom användandet av drama tränar eleverna förmågan att kunna överföra sina matematikkunskaper från ett sammanhang till ett annat. Med drama kan man utgå från målen samt arbeta med problemlösning i grupp, där olika strategier kan lyftas fram. Målet är att forma lektionsmodeller utifrån valt område inom matematiken som sedan kan ligga till grund för andra områden.
Kontaktperson: Monica Nyberg, 076-12 44 156

Hem- och konsumentkunskap i grundsärskola – Långsjöskolan, Rimbo
Hur Långsjöskolan arbetar med elevmedverkan och vardagskunskaper. Ett undersökande, elevaktivt och reflekterande arbetssätt. En modell för bland annat sinnesträning, använder naturen, social gemenskap.
Kontaktperson: Iris Myrland, 070-347 13 79

Kommunikation & språk - Baltazar Förskolor, Stockholm
Hur kan vi utmana vårt sätt att arbeta med Språket och Språken. Hur kan vi bli mer medvetna med hur vi vuxna använder språket? Hur vill vi arbeta för att stimulera barns språkutveckling? I våra observationer och filmer från verksamheten är det framför allt barnens och vårt sätt att kommunicera, att söka varandra som vi nu vill fokusera på. Genom att arbeta med pedagogisk dokumentation kommer vi undersöka barns strategier och verktyg för kommunikation. Vi vill upptäcka alla deras språk och utmana dem att kommunicera i fler. Vi vill stärka barnen och göra alla deras språk synliga så att de inser sin fulla potential och öppnar upp för alla sina kommunikationsvägar.
Kontaktperson: Hannah Östberg, 070-627 81 94

Lärande i omgivningen – Berghemskolan, Järfälla
Projektet "Lärande i omgivningen" är ett projekt inom FBK (förberedelseklasser) på Berghemskolan i Järfälla. Det är ett språkutvecklande projekt där nya begrepp står i centrum. Vi har samarbetat med fem muséer i Stockholms omgivningar: Tumba bruksmuseum, Nordiska muséet, Runriket i Täby (Stockholms länsmuseum), Observatoriemuséet och Stadsmuséet. Användandet av ord och begrepp på muséerna har resulterat i ordlistor som man har tagit fram inom projektet och som nu finns på muséernas hemsidor. Förutom att eleverna har använt dessa ordlistor har föräldrar och även allmänheten nytta av dessa. De finns dessutom tillgängliga för andra skolors museibesök.
Kontaktperson: Maud Ekblad, 070-812 01 39

Naturberättelser - Förskolan Solbergsvägen, Bromma
Under våren har vi haft ett projekt tillsammans med alla barn och föräldrar på avdelningen Biet. Projektet handlade om att föräldrar skulle skicka till oss en kort naturberättelse från när de var barn (allt från upplevelser ute i naturen till hur de föreställde sig att olika naturfenomen gick till i fantasin). Under våra skogsutflykter läste vi upp berättelserna för barnen och barnen fick sedan "återuppleva" berättelsen i leken. Det blev en del funderingar och mycket lek med hjälp av berättelserna. Men framför allt försökte vi uppmärksamma alla barn och deras föräldrar i samband med projektet. Föräldrarna blev också mycket mer engagerade än vad de annars brukar göra.
Kontaktperson: Esperanza Guevara, 070-779 41 52

Stories for Society Berättelser för samhället - Munsö skola, Munsö
Vårt projekt är en gemensam satsning mellan vår skola och Stories for Society
(www.storiesforsociety.com) för att vidareutveckla undervisningen med story-telling som en pedagogisk grund, innefattande dramatiseringar, ”författande” och debatt. Vi har under 2010 genomfört två åttaveckorsprojekt tillsammans, där vi fokuserat på livskunskapsfrågor, med mycket tillfredsställande resultat. Metoden bygger på ett empatiskt, inkluderande förhållningssätt med normkritiska perspektiv. Vi ser nu att metoden skulle kunna användas mycket mer på skolan för att göra undervisningen mer kreativ, spännande och kraftfull och satsar 2011 på utbildning av lärare i metoden och på ytterligare projekt i klassrummen.
Kontaktperson: Violet Norrestad, 08-560 500 06

Vibyskolans "Mattebruk" – Vibyskolan, Sollentuna
Vi skapar ett ”Mattebruk” genom anpassning av utomhusmiljö och tillverkning av en portabel matteverkstad inspirerad av Torsten Kellander från Öland. Det övergripande syftet är att höja kvalitén i matematikundervisningen och därigenom nå vår vision om 100 % måluppfyllelse i ämnet. Vi vill utveckla lärarnas möjligheter att planera och genomföra en varierad och kreativ undervisning, och därigenom stimulera elevernas intresse för ämnet. Vi vill ge eleverna möjlighet att utveckla en konkret förståelse för matematikämnet och dess betydelse i vardagen. Vi vill ge eleverna, i synnerhet de svagpresterande, fler verktyg och metoder att tillgodogöra sig matematik än enbart läroboksbaserad undervisning och räkning på egen hand. Effektmål är att andelen läroboksstyrd undervisning i matematik ska minska och undervisningen upplevas som mer varierad och ”verklighetsanknuten”.
Kontaktperson: Sara-Maria Stenskepp, 08-626 75 00

Vistamodellen – ett inspirerande arbetssätt i förskoleklassen – Vistaskolan, Huddinge
Vi utgår från ett tema som genomsyrar hela terminen. Genom att skapa förväntningar och frågeställningar förs arbetet framåt i en lustfylld och spännande form där barnen är med och styr innehållet. På detta sätt utvecklar barnen ett lärande som är kopplat till deras egen vardag. Vi utvecklar barnens förmåga att reflektera, ställa frågor, samarbeta och dra slutsatser. Samtidigt uppmuntrar vi dialogen i klassrummet. För att alla barn ska få möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar slår vi ihop klasserna och skapar nivåanpassade grupper. Vi bidrar till att stärka barnens självkänsla genom att låta de arbeta på sin egen nivå. Som underlag för utvärdering och ständig utveckling dokumenterar vi allt vi gör. För att föräldrarna ska känna sig delaktiga i skolans arbete skriver vi veckobrev, vi bjuder in till gemensam frukost, drop in fika och öppet hus
Kontaktperson: Anna Gustafsson/Sara Johansson, 08-535 308 80

För mer information, kontakta:
Eva Hoas, vd Skolforum, 08-749 43 65, 070-789 43 65, eva.hoas@stockholmsmassan.se
Ida Mlowe, presskoordinator Stockholmsmässan, 08-749 44 13, ida.mlowe@stockholmsmassan.se

www.skolforum.com

Skolforum är Nordens största utbildningsmässa och mötesplats för lärare och skolledare. Bakom Skolforum står Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Svenska Läromedel och Sveriges Skolledarförbund. Skolforum arrangeras årligen i samarbete med Stockholmsmässan. I år går Skolforum av stapeln den 31 oktober - 2 november.

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.