Stockholmsmässan och TV4-Gruppen bildar gemensamt bolag

Stockholmsmässan och TV4-Gruppen stärker sitt samarbete och bildar tillsammans bolaget Besöksupplevelser Sverige AB. Samtidigt gör bolagen gemensam sak av ännu en mässa, när TV4-Gruppen blir medarrangör av Nordens största matmässa Det Goda Köket, som i höst också byter namn till Mitt kök.

Sitta hemma i soffan och se på tv, läsa tidningen eller knappa på datorn. Eller åka till en mässa, träffa folk och uppleva saker på plats. Nu får svenska folket tillgång till det bästa från båda världarna, när TV4-Gruppen och Stockholmsmässan samlar sina kreativa krafter i det nya bolaget Besöksupplevelser Sverige AB.

- För dagens mediekonsumenter är kanalen av underordnad betydelse. Det är ämnesområdet eller intresset som styr, sedan vill man få en helhetsupplevelse med information, underhållning och nyheter. Det här är en milstolpe för oss och innebär ett helt nytt sätt att se på det personliga mötets roll i dagens medielandskap. Tillsammans med TV4 kommer vi att kunna erbjuda våra besökare helt nya typer av upplevelser, säger Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg.

- Våra stora tv-format engagerar och intresserar människor inte bara i tv-sofforna. Äntligen hemma-mässan har varit en stor framgång, och nu tar vi tillsammans med Stockholmsmässan nästa steg. Vi har ett flertal nya idéer som vi förhoppningsvis kan lansera under de närmaste åren. Svenska företag investerar över tre miljarder kronor per år i mässor, och vi vet att många av våra annonsörer delar vår vision om att en kombination av tv och upplevelsebaserade event i olika former ger ett starkt genomslag, säger TV4-Gruppens konceptchef Håkan Rossberg.

Stockholmsmässan och TV4-Gruppen inledde sitt samarbete i vintras, då TV4-Gruppen beslutade flytta Äntligen hemma-mässan till Stockholmsmässan från och med januari 2012. Nu tar samarbetet ett nytt steg genom bildandet av det nya dotterbolaget, som ägs till hälften av TV4-Gruppen respektive Stockholmsmässan. Först ut blir satsningen på en ny matmässa, där Stockholmsmässans Det Goda Köket möter TV4:s satsning Mitt kök med start redan i höst. Mitt kök blir också det nya namnet på mässan, som äger rum den 27-30 oktober i Göteborg (som en del i Hem & Villa-mässan) och den 10-13 november i Stockholm. Mer information finns på www.mittkokmassan.se.

För mer information kontakta:
Patric Sjöberg, vd Stockholmsmässan, 070-789 43 02, patric.sjoberg@stockholmsmassan.se
Helena Nilsson, marknads- och kommunikationschef Stockholmsmässan, 070-789 44 19, helena.nilsson@stockholmsmassan.se
Håkan Rossberg, konceptchef TV4-Gruppen, 070-577 41 60, hakan.rossberg@tv4.se
Magnus Törnblom, ansvarig företagsinformation TV4-Gruppen, 070-266 27 12, magnus.tornblom@tv4.se

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.