Stockholm Furniture Fair 2024 – en samlande kraft

Stockholm Furniture Fair 2024 – en samlande kraft

Stockholm Furniture Fair samlar designbranschen och för den framåt. Som marknadsplats för hundratals möbelföretag erbjuder den inte bara en gemensam plattform för affärer – den investerar också i morgondagens röster. 2024 lyfter Stockholm Furniture Fair vikten av sammanhang och samtal, både för att stärka varandra och för att driva designscenen framåt. Mässan går av stapeln 6-10 februari.

Stockholm Furniture Fair samlar nyheter, innovationer och idéer för framtiden under ett och samma tak. Här får besökaren en omfattande inblick i de viktigaste frågorna och tendenserna, och företag och formgivare får möjlighet att dela med sig av sin kunskap.

– Mässan är en gemensam plattform som är viktig både som marknadsplats och mötesplats. Här har vi också möjlighet att lyfta innovationer, unga företag och vikten av att bevara den lokala produktionen. Den spelar en oerhört viktig roll för svensk industri, säger Hanna Nova Beatrice, projektchef för Stockholm Furniture Fair.

Med en rad återkommande utställare som Massproductions, Hem, Vestre, String, Porcelanosa, Ogeborg, Blå Station, Lammhults, Karl Andersson & Söner, Gärsnäs och Gemla, men även nya företag som Niko June, Vaarnii och Wekino With – planerar Stockholm Furniture Fair för en dynamisk mässupplevelse i februari. Mässan introducerar en ny arena för unga progressiva designvarumärken, som en del i en större satsning som görs för att lyfta det som gör mässan till en unik plattform. Programmet på mässan innehåller många inspirerande utställningar, workshops och talks – samt ett omfattande seminarieprogram i samarbete med medieplattformarna Disegno Journal (UK) och Pin-Up Magazine (USA). I Greenhouse, mässans populära plattform för morgondagens formgivare, finner man över 60 fristående designer och designskolor från världens alla hörn, samt utställningen Ung Svensk Form som 2024 kureras av formgivaren Matti Klenell.

New Ventures – en ny arena
2024 introducerar Stockholm Furniture Fair den nya arenan New Ventures. Här möter man unga varumärken som tidigare inte ställt ut på mässan; en ny generation formgivare och utvalda förstagångsutställare som speglar nya tendenser i designbranschen. I samma hall finner man också designbaren The Surface Club, vilken skapas av den svenska experimentella designstudion Lab La Bla och blir en iögonfallande och cirkulär mötesplats – med minigolfbana.

– The Surface Club är en engagerande mötesplats för alla typer av besökare från hela världen. Vår designbar kommer att fokusera på att främja överraskande och engagerande samtal genom en lekfull aktivitet – minigolf! I det här utrymmet vill vi uppmuntra besökarna att fira skönheten och de inneboende egenskaperna hos vardagsmaterial som annars lämnas åt kostnadseffektiva lösningar, säger Victor Isaksson Pirtti och Axel Landström bakom Lab La Bla.

Prototypa – en ny mötesplats
I februari går Stockholm Furniture Fair och designstudion Form Us With Love samman och introducerar en ny mötesplats, Prototypa – Scandinavian Innovators, där både besökare och utställare kan utforska, utbyta kunskap och knyta kontakter med skandinaviska innovatörer i branschen. Ambitionen är att främja framtida samarbeten och föra designbranschen framåt. Prototypa är ett koncept skapat och kurerat av Form Us With Love.

– Vi lever i en värld där vi måste fatta bättre beslut. Prototypa är ett branschövergripande forum för kreativa utmaningar, tankeväckande idéer och ärliga röster i och kring prototypprocessen. Besökare ska lämna mässan med nya insikter, större nyfikenhet och raka svar på några, ofta abstrakta, frågor, säger Form Us With Love.

Formafantasma – Guest of Honour 2024
En av världens mest omtalade designstudior kommer till Sverige i februari. Italienska designstudion Formafantasma utforskar de ekologiska, sociala och politiska krafterna som formar samtida design och undersöker dess transformativa potential. Som Guest of Honour på Stockholm Furniture Fair kommer Formafantasma att skapa en installation i entréhallen – studions allra första utställning i Sverige.

– Vi ser verkligen fram emot att komma till Stockholm Furniture Fair, särskilt för att se formgivare som utmanar status quo och vill bidra till ett mer genomtänkt och miljövänligare designlandskap, säger Andrea Trimarchi och Simone Farresin bakom Formafantasma.

Scandinavian Design Awards
Scandinavian Design Awards var en höjdpunkt i februari som återvänder 2024 med målet att hylla såväl etablerade som nya aktörer inom skandinavisk arkitektur och design. Den andra upplagan av Scandinavian Design Awards äger rum den 6 februari i Blå Hallen i Stadshuset. Inför 2024 presenteras flera nya jurymedlemmar och nya kategorin Årets Inredare. Alla är välkomna att delta under prisceremonin – biljetter finns nu tillgängliga på Tickster.

Ta del av högupplösta bilder här.

Stockholm Furniture Fair äger rum 6-10 februari 2024 på Stockholmsmässan, parallellt med Stockholm Design Week (5-11 februari) www.stockholmfurniturefair.se samt www.stockholmdesignweek.com