Stockholm Design Week - dags för årets viktigaste vecka för skandinavisk design

Stockholm Design Week - dags för årets viktigaste vecka för skandinavisk design

Stockholm Design Week firar 20 år med en extrainsatt designvecka som hyllar skandinavisk design 5-11 september. Det bjuds på öppna showrooms, ateljéer, inspirerande utställningar och samtal. Designveckan är öppen för allmänheten men är samtidigt ett unikt tillfälle för branschen att samlas. Officiell partner för Stockholm Design Week är LG Electronics.

I september är det äntligen dags för Stockholm Design Week, den första officiella satsningen sedan pandemins start. Under veckan visar ett 60-tal skandinaviska design- och möbelföretag upp sina nyheter runt om i centrala Stockholm. Stockholm Design Week inleds på NK med utställningen MOVING FORWARD som lyfter fram aktuella tendenser inom skandinavisk inredning och design och är kurerad av de norska stylisterna Kråkvik&D'Orazio. Här möter besökaren allt från finsk furubrutalism till norska nylanseringar och svensk småskalig produktion samt de senaste trenderna inom färg. I ljusgården på NK visas även en installation med design av ikonen Jonas Bohlin, initiativet Cream av Jonas Kleerup lyfter design i limiterad skala och Magniberg lanserar sitt nya koncept Pillow Culture.

Under veckan ställer många av de allra viktigaste skandinaviska design- och möbelföretagen ut och bland de medverkade finns Astrid, Blå Station, Dusty Deco, Gemla, Fogia, Massproductions, Offecct, Verk, Wästberg, Vaarni, Muuto och Svenskt Tenn. Några av utställarna lanserar stora internationella nyheter och satsningar. Hela listan finns här.

I slutet av veckan bjuder Stockholm Design Week på initiativet OPEN SPACE som ger designintresserad allmänhet en möjlighet att besöka några av Stockholms mest inspirerande hem, ateljéer och byggnader som sällan är öppna för besök. Det kommer bland annat finnas möjlighet att besöka ikonen Åke Axelssons hem och verkstad, Marika och Calle Forsbergs unika hem, Fredrik Paulsens färgglada ateljé i Örnsberg och designern Pia Walléns stadsateljé. En nyrenoverad tidigare ej visad lägenhet av Giò Ponti på Italienska Institutet öppnar upp, liksom privata hem såsom Alexander och Elin Lerviks 60-talsvilla. Biljetter bokad erbjuds gratis via Eventbrite.

Under Stockholm Design Week presenteras även Guest of Honour för Stockholm Furniture & Light Fair 2023 och den nya satsningen på limiterad design - Älvsjö Gård. Officiell partner för Stockholm Design Week är LG Electronics.

För mer information:
Ladda ner appen för Stockholm Design Week där samtliga medverkande företag, utställningar, showroom och evenemang som äger rum i staden är listade

Stockholm Design Week initierades 2002 av Stockholm Furniture & Light Fair.

Hemsida: www.stockholmdesignweek.com
Instagram: @stockholmdesignweek
Facebook: Stockholm Design Week

Presskontakt