Nytt designpris: Nova – årets nordiska formgivare

Nytt designpris: Nova – årets nordiska formgivare

Formex har instiftat ett nytt designpris - Nova. Priset kommer att delas ut varje höst med start på höstens mässa 2011. Vinnaren utses av en namnkunnig jury och priset går till en formgivare verksam i Norden.

Formex nya designpris Nova tilldelas en formgivare som antingen är högskoleutbildad eller som på annat sätt visat på förmåga att göra innovativa, konstnärliga och användbara produkter. Formgivaren ska ha minst en produkt i produktion eller deltagit i en utställning eller blivit uppmärksammad på annat sätt. Designpriset Nova arrangeras i samarbete med Stockholms handelskammare och inredningstidningen Plaza Interiör.

- Vi ser kreativa näringar som framtidsbranscher, viktiga för Stockholms tillväxt och innovativa utveckling. Historiskt sett har Handelskammaren haft mindre kontakt med dem och det vill vi ändra på. Vår intention med designpriset Nova är att ta ett krafttag för företagen i dessa branscher för att förbättra deras förutsättningar, möjligheter och affärer, säger Johan Treschow, Stockholms Handelskammare.

- Plaza Interiör vill gärna vara med och stötta morgondagens formgivare. Vi välkomnar alla initiativ som främjar design i Norden och Nova är definitivt ett av dem, säger Hanna Nova Beatrice, chefredaktör Plaza Interiör.

Juryn 2011 består av Kerstin Wickman, professor i design- och konsthantverkshistoria på Konstfack, Lotta Lewenhaupt, journalist, Gunilla Allard, designer, Pascale Cottard-Olsson, Gallery Pascale, Hanna Nova Beatrice, chefredaktör Plaza Interiör samt Chicie Lindgren, projektledare Formex.

Vinsten utgörs av två parallella utställningar i januari, en på Vår Formex och en på Gallery Pascale, där allmänheten också får möjlighet att se och köpa vinnarens produkter. Vinnaren får också ett reportage i Plaza Interiör samt en aktivitet, som sponsras av Stockholms Handelskammare och Formex. Det kan exempelvis vara en resa med uppehälle eller en utbildning. I år uppgår värdet till 60 000 kr.

Årets prisutdelning sker i samband med Formex designmingel på varuhuset PUB under torsdagskvällen. Prisutdelare är Maria Rankka, vd, Stockholms handelskammare och stjärnkocken Marcus Samuelsson, som också håller ett föredrag på Formex, torsdag förmiddag.

Formex äger rum 1-4 september 2011 på Stockholmsmässan. Formex är mötesplatsen för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration. Mässan anordnas två gånger per år med över 900 utställare, 26 000 fackbesökare och 800 medierepresentanter.

För mer information besök www.formex.se eller kontakta Lotta Signeul, pressansvarig, lotta.signeul@stockholmsmassan.se eller 08-749 43 79.

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.