Peter Söderberg projektchef Nordbygg, Tommy Lenberg, VD på Byggherrarna, Fredrik Drotte, stadsutvecklingschef i Upplands Väsby och Lennart Weiss, kommersiell direktör på Veidekke.

”Nu måste branschen hitta nya lösningar på bostadskrisen”

Årets upplaga av Samhällsbyggararenan avslutades med en initierad sammanfattning av politikerveckan ur ett byggperspektiv. Behovet av 700 000 nya bostäder till år 2025 har gått som en röd tråd genom veckan.

Samhällsbyggararenan avslutades på torsdagen med en summering av Almedalsveckan ur ett byggperspektiv. Ett inslag som fyllde lokalen till sista plats.

Peter Söderberg, projektchef för Nordbygg, ledde ett samtal med Fredrik Drotte, stadsutvecklingschef i Upplands Väsby, Lennart Weiss, kommersiell direktör på Veidekke och Tommy Lenberg, VD på Byggherrarna. De ingår i Nordbyggs expertpanel och bjöd här på sina intryck och spaningar från årets upplaga av Almedalen.

– Hela Almedalsveckan hölls i skuggan av de misslyckade bostadspolitiska förhandlingarna mellan de politiska blocken. Nu måste branschen agera efter eget huvud och hitta nya lösningar på marknadens villkor, konstaterade Lennart Weiss.

Visade upp lösningar
Boverkets färska rapport om behovet av 700 000 nya bostäder till år 2025 har gått som en röd tråd genom veckan.

– Tommy Lenberg menade att många kommuner under Almedalsveckan lyfte fram nya kreativa lösningar för att få fart på byggandet:
Vetlanda, Örebro och andra kommuner har visat hur de i samverkan med olika aktörer skapat nya modeller för att effektivisera planering och snabbare få angelägna byggprojekt i produktion.

Fredrik Drotte framhöll att flera arkitektföretag visat prov på att vilja avlasta kommuner i planeringsskedet med större åtaganden. Han såg också nya positiva modeller för att bygga både tätt och rätt.

Utvecklingssamtal
Samhällsbyggararenan bjöd på fler intressanta och välbesökta seminarier under veckan.

Byggcheferna och Byggnads följde upp förra årets succé ”Stoppa machokulturen” med ett utvecklingssamtal. Seminariet började med en uppspelning av grova och sexistiska kommentarer, som tyvärr många tvingas stå ut med på sin arbetsplats. Därefter talade psykologen Per Naroskin med branschföreträdare, allt i syfte att komma åt och förbättra en förlegad arbetskultur.

Ny forskning
Installatörsföretagen och Näringslivets forskningsinstitut Ratio bjöd in till ett möte mellan företagare och politiker under rubriken ”Utan vinst inget hållbart företagande”.

Ratio presenterade skriften Kritiska villkor för företagandet. Den innehåller ny forskning kring företagandets villkor, land annat inom vilka områden som den största förbättringspotentialen finns.

Thomas Tavér från Frigonor Kylservice i Luleå och Johnny Petré från Lindstén Elektriska i Tomelilla berättade konkret och underhållande om sina förutsättningar för företagande för politiker från båda blocken.

Installatörsföretagens vd Jan Siezing var nöjd med debatten men önskar nu se resultat:

– Vinst är en förutsättning för hållbart företagande. I sådana här samtal får vi gehör från våra politiker och de lyssnar på vad branschen har att säga. Men forskningsrapporten visar att näringslivet och politikerna har olika uppfattning om företagarnas villkor, säger Jan Siezing.

För mer information besök www.nordbygg.se/samhallsbyggararenan eller kontakta:
Peter Söderberg, projektchef Nordbygg, peter.soderberg@stockholmsmassan.se, 08-749 43 93
Catarina Oscarsson, pressansvarig, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se, 08-749 43 66