När medarbetarna själva får välja – Sveriges bästa chef finns på Stockholmsmässan

I dag på Kompetensmässan tog Stockholmsmässans försäljningschef Kim Lindhe emot tidningen Positions pris som årets bästa chef inom den privata sektorn. Han fick priset för sin förmåga att göra försäljningsavdelningen till ”ett sammansvetsat gäng som strävar mot tydliga mål”, enligt juryns motivering.

– Det här är en stor ära och helt otroligt roligt. Det här är ju verkligen medarbetarnas pris eftersom det är de själva som nominerar sina chefer, vilket gör mig extra stolt. Men det är också medarbetarnas pris på ett annat sätt – jag skulle aldrig kunna vara en så bra chef utan mina fantastiska medarbetare, säger Kim Lindhe.

Kim Lindhe är 42 år och har jobbat på Stockholmsmässan sedan år 2000. Han har det senaste året lett ett stort förändringsarbete där en tidigare decentraliserad säljorganisation samlats i en gemensam säljavdelning.

– Jag tror på att jobba nära medarbetarna, att sätta upp mål gemensamt och ha en tät och tydlig uppföljning. Alla människor är individer som vill bli sedda och uppmärksammade, och det är din viktigaste roll som chef att se till att de blir det. Då gör du det också möjligt för dem att prestera sitt allra bästa utifrån vars och ens unika egenskaper, säger Kim Lindhe.

Om tidningen Positions årliga chefspris
Priset instiftades av tidningen Position 2010, med syftet att sätta fokus på bra ledare som inte får så mycket uppmärksamhet om de inte sitter på vd-stol i ett börsbolag. Tidigare vinnare är Catarina Göthberg, Head of First Choice & Programs DHL Sweden (2012), Peter Dörrich, SAAB Automobile (2011) och Dag Erenius, Akzo Nobel Malmö (2010). Över 500 000 medlemmar i Unionen får årligen chansen att nominera sin chef till priset, och en jury gör därefter ett urval och utser den slutliga vinnaren.

För mer information kontakta:
Kim Lindhe, försäljningschef Stockholmsmässan, kim.lindhe@stockholmsmassan.se, 070 – 789 43 96
Helena Nilsson, marknads- och kommunikationschef, helena.nilsson@stockholmsmassan.se,

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.