Monica Förster med människokroppen som förebild på Stockholm Furniture & Light Fair

På Stockholm Furniture & Light Fair, 7-11 februari 2012, har designer Monica Förster fått uppdraget att utforma installationen för projektet Hello! - Anatomy of Organizations. Temat för året är organisationen och hur den formar - och kommer att forma - de framtida arbetsplatserna.

Monica Försters idé med installationen är uppbyggd med människokroppen som förebild och utgörs av en "stad" där de olika huskropparna är som organ, förbundna med varandra i ett kretslopp som kan jämföras med kroppens blodådror och nerver. Var och en av dem är fristående dioraman, tittskåp, som visar enskilda delar av organisationens anatomi i form av arbetsfunktioner på ett modernt kontor. Varje diorama är inrett med möbler, belysning och textilier från tongivande producenter på mässan och andra intressanta produkter/prototyper.

-    Alla bitar av organisationen behövs för att kontorskroppen skall fungera och då måste varje organ finnas och arbeta. Delarna verkar självständigt med olika uppgifter och samtidigt i samverkan i ett flödesschema som bildar helheten säger Monica Förster.

Monica Förster är ett av de främsta namnen inom svensk design. Hennes designstudio är baserad i Stockholm och arbetar på en global nivå med företag som Cappellini, Poltrona Frau, De Padova, Offecct och Swedese.

-   Det känns fantastiskt roligt att få jobba med en av Sveriges absoluta toppdesigner i den här utställningen. Jag presenterade vårt koncept för Monica och under samtalet som följde hittade vi väldigt många gemensamma frågeställningar som vi båda fascineras av. Samarbetet växte fram naturligt ur det, säger Sanna Gebeyehu, projektutvecklare för Hello!

Hello! - Anatomy of Organizations består av en installation och en talkshow. Konceptet rör frågor kring det moderna kontoret och har som ambition att bena ut dess innersta, enkla byggstenar utan att tappa greppet om den komplexa helheten.

Följ arrangemanget på Facebook  (lägg in Fb-like knapp eller länk) eller på bloggen (länk kommer)

Stockholm Furniture & Light Fair äger rum 7-11 februari 2012 på Stockholmsmässan.

Mer information finns på www.stockholmfurniturefair.com eller kontakta Lotta Signeul pressansvarig 08 749 43 79 eller lotta.signeul@stockholmsmassan.se

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.