Material attraction - Scandinavia likes Japan på Stockholm Furniture & Light Fair

På Stockholm Furniture & Light Fair, 4-8 februari 2014, visas japanska material och metoder för möbeltillverkning som inte tidigare visats i Sverige i utställningen Material attraction - Scandinavia likes Japan. Den produceras av Materialbiblioteket i samarbete med japanske designern Naoto Nakamura.

Till nästa mässa blickar Materialbiblioteket öster ut mot Japan, som trots avståndet, har en hel del gemensamt med Skandinavien. I utställningen visas ett urval av japanska material och tillverkningsmetoder som kommer att inspirera och skapa synergier mellan Skandinavien och Japan.

-  Den skandinaviska och japanska formvärlden berör varandra på många sätt. Vi delar synen på det strama och avskalade inom design och arkitektur. Ofta hittar vi vinklar där material och konstruktion redovisas i design och funktion, gärna med en fot kvar i tradition och hantverk, säger Oliver Schmidt, Materialbiblioteket.

Många av Japans material- och tillverkningsmetoder har inte tidigare nått utanför landets gränser. Genom samarbetet med Naoto Nakamura, som har sin bas i Stockholm och JETRO, Japan External Trade Organization öppnar sig nu möjligheter att få ta del av en unik skatt. Det handlar om allt från det traditionella till det högteknologiska eller detta i kombination.

-  Jag vill visa på variationen i material och produktionstekniker från Japan vilka inspirerar designer. Det blir många intressanta materialprover från olika industrier som ännu inte har presenterats i Sverige. Fokus kommer att ligga på designutvecklat material, som tagits fram med hjälp av formgivare och sedan tillverkats som en produkt. Det tror jag kommer att bli en av framtidens trender, säger Naoto Nakamura.

Utställningen är i hall B och kommer att ha visningar dagligen på engelska.

Materialbiblioteket har sedan starten år 2005 rådgivit ledande designer i frågor som rör materialtrender och materialval ur ett strategiskt perspektiv. Bland kunderna märks Sony Europe, Scania, Sandvik, Ergonomidesign och ENSCI-Les Ateliers. Materialbiblioteket som grundades av Oliver Schmidt och Björn Florman, föreläser också regelbundet på designhögskolor i Sverige och i Europa. Sedan 2012 ägs Materialbiblioteket av Stockholmsmässan.

Bildtext: På Stockholm Furniture & LIght Fair visas för Sverige nya material, från Japan, material formgivna för att inspirera och attrahera. Foto: Björn Florman

För mer information besök http://www.stockholmfurniturelightfair.se/press/pressmeddelanden/sm/2012/11/framtidens-farg--och-materialtrender-visas-pa-stockholm-furniture---light-fair/www.stockholmfurniturefair.com eller kontakta:

Oliver Schmidt, Materialbiblioteket, Stockholmsmässan +46 8 749 44 84, oliver.schmidt@stockholmsmassan.se

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.