Maria Arnholm inviger Förskoledagarna

Maria Arnholm inviger Förskoledagarna

Karriärsteg för förskolan, fler manliga förskolelärare och mer jämställda löner. Det är några av de förslag som biträdande utbildningsminister Maria Arnholm nyligen har lagt fram för förskolan. Maria Arnholm är invigningstalare på Förskoledagarna som äger rum på Stockholmsmässan den 10-11 april.

– Att en minister kommer till en mässa som vänder sig till förskolan betyder förstås väldigt mycket. Det visar att regeringen uppmärksammar förskolefrågorna som ofta hamnar i skuggan av övriga skolfrågor, säger Benny Hahne, ordförande i Sefif som är med och arrangerar Förskoledagarna.

Förskoledagarna är en arena för kompetensutveckling, inspiration, samarbeten och nätverkande för alla som jobbar inom förskolan, allt från förskolelärare, barnskötare och ledningsfunktioner till myndigheter, utbildningsföretag och leverantörer.

Förskoledagarna består dels av ett omfattande seminarieprogram med fokus på kompetensutveckling och inspiration och dels av en mässa med cirka 40 utställare med en stor variation av produkter och tjänster som har koppling till förskolan. Det finns också ett scenprogram inne i mässhallen med kortare anföranden.

Det kollegiala erfarenhetsutbytet är en viktig del av Förskoledagarna. Nytt för i år är därför området Pedagogiska Rum där sex förskolor presenterar hur de har arbetat inom olika ämnesområden. Läs mer om de medverkande förskolorna här.

– Den stora variationen på innehåll är Förskoledagarnas styrka. Här ska alla som arbetar inom förskolan, från skolledaren och förskoleläraren till kocken och barnskötaren, känna att de kan få mer kunskap och inspiration specifikt riktat till dem, säger Anders Rudestad på Stockholmsmässan som är projektledare för Förskoledagarna.

För mer information gå in på www.forskoledagarna.se eller kontakta:

Anders Rudestad, 08-749 41 03, anders.rudestad@stockholmsmassan.se

Förskoledagarna är en konferens & mässa som arrangeras av Sefif, en branschorganisation för fristående förskolor i Sverige, i samarbete med Stockholmsmässan. 2012 lockades 900 seminariedeltagare och 500 mässbesökare.

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.