Mässmediet håller ställningarna

Svenska företag ökar sina investeringar i marknadskommunikation, och mässmediet håller ställningarna som en viktig kanal.

Att ställa ut på mässa är en av de metoder som ökar när svenska företag nu investerar alltmer i sin marknadskommunikation. Det visar siffror från Institutet för Reklam- och Mediestatistik. Under 2010 investerade företagen drygt 62 miljarder kronor i marknadskommunikation, en ökning med 7 procent jämfört med 2009. Av den totala investeringen gick cirka 3,5 miljarder till deltagande på mässor, som därmed ökade med 9 procent jämfört med året innan.

- Det här visar att svenska företag förstår hur viktigt det är att jobba med personliga möten som en integrerad del i marknadsmixen, säger Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg.

Fortfarande görs de största investeringarna i dagspressannonser och nätreklam, medan de kanaler som ökar mest är mobilmarknadsföring, butiksmedia och tevereklam.

- Jag tror att vi kommer få se allt fler exempel där flera aktörer går samman i nya konstellationer för att verkligen nyttja kraften i de olika medierna. Ett exempel är vårt samarbete med TV4-Gruppen och Vi i Villa, där Äntligen Hemma fungerar som koncept både för teveprogrammet och för mässor på flera orter, säger Patric Sjöberg.

För mer information kontakta:
Patric Sjöberg, vd Stockholmsmässan, 08 – 749 43 02, patric.sjoberg@stockholmsmassan.se
Helena Nilsson, marknads- och kommunikationschef, 08 – 749 44 19, helena.nilsson@stockholmsmässan.se

Siffrorna ovan är hämtade från Institutet för Reklam- och Mediestatistik, www.irm-media.se, klicka på ”Reklamstatistik”.

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.