Intresset för Glass-SM 2023 är stort – utökar med två semifinaler för att ge fler företag möjlighet att delta

Glass-SM växer och intresset för att delta i tävlingen är stort. För att ge fler företag möjligheten att delta arrangeras i år två semifinaler, den första 16 februari hos Valmar Scandinavia i Malmö och den andra semifinalen 23 februari hos Primulator i Stockholm. Till finalen den 30 mars, på Stockholmsmässan, går 24 finalister, som kommer göra upp om vem som ska bli Svensk Glassmästare 2023.

Deltagare i tävlingen är glassbarer, konditorier och restauranger som säljer glass som take-away. Tävlingen utser Sveriges bästa glassmästare och juryn består av erfarna glassmästare och konditorer. För att låta fler företag delta har två semifinaler adderats.

– Det är otroligt roligt att intresset är så pass stort att vi har fått addera två semifinaler till tävlingen. Den första Semifinalen arrangeras i Malmö redan nästa vecka och deltagarna kommer då tävla i två kategorier, Vaniljglass och Glassmästarens val. Vaniljglassen kommer att bedömas på smak och konsistens och Glassmästarens val kommer att bedömas efter smak, konsistens och uppläggning, säger konditorn och tävlingsledaren Tony Olsson.

Deltagandet visas upp på Sveriges Glasskarta
    Glass-SM finns till för att alla duktiga glassmakare i Sverige ska få en möjlighet att visa att de finns.

Nytt för i år är att alla som är med i tävlingen kommer att visas upp på Sveriges Glasskarta, som marknadsförs i sociala medier och på Nordiska Trädgårdar, som går samtidigt med Glass-SM 30 mars.

Glass-SM är en tävling som arrangeras av Stockholmsmässan i samarbete med konditorn Tony Olsson, Arla, Valmar Scandinavia och Primulator. Läs mer om Glass-SM här.