Inga Sempé är Guest of Honour 2012

Inga Sempé är Guest of Honour 2012

För nionde året i rad gestaltar en internationell designer en lounge på Stockholmsmässans entrétorg. Denna gång har uppdraget gått till den franska industri- och produktdesignern Inga Sempé, som rönt stor uppmärksamhet och prisats för sin design.

Inga Sempé föddes 1968 i Paris, Frankrike och tog examen år 1993 vid designhögskolan Les Ateliers-ENSCI, L´Ecole Nationale Supérieure de Création Industrielle, Paris. Sedan dess har Inga Sempé fokuserat på design av möbler, belysning, olika föremål och textilier. Hon arbetade vid ett par designstudior innan hon startade sin egen studio i Paris år 2000. Under 2000 och 2001 var hon också Franska akademins stipendiat vid Villa Medici i Rom. Under den här tiden började hon samarbeta med italienska företag som Cappellini och Edra, som blev hennes första tillverkare.

- De senaste åren har vi med våra val av Guest of Honour utforskat gränslandet mellan design och mode och mellan design och konst. Till nästa år vill vi ta detta ett steg vidare och för första gången vända oss mot belysningens värld. Vi har följt Inga Sempés arbete under många år och beundrat hennes uttrycksfulla och varierade samling av produkter, framför allt är vi imponerade av hennes belysningsföremål, säger Cecilia Nyberg, projektledare, Stockholm Furniture & Light Fair.

Inga Sempé började samarbeta med svenska företag 2006. Först ut var David Design och det andra svenska företaget hon samarbetade med var textilföretaget Almedahls. Sedan dess har hon också arbetat för de svenska tillverkarna Wästberg, Gärsnäs och Svenskt Tenn.

- Jag är stolt över att vara hedersgäst på Stockholm Furniture & Light Fair eftersom Sverige har gett mig så många möjligheter – jag arbetar för fler svenska företag än franska. Det är också en mässa som jag uppskattar mycket. Den är inte jättestor, men omfattar ett högkvalitativt koncentrat av bra design i ett land som har mycket kultur att visa upp, säger Inga Sempé.

2003 tilldelades Inga Sempé utmärkelsen ” Grand Prix de la Création en design de la ville de Paris” och hon hade en utställning samma år vid Musée des Arts décoratifs i Paris.

Idag arbetar Inga Sempé bland andra med Ligne Roset, Moustache, Domestic, Luceplan, David Design, Hjelle, Almedahls och Artecnica. Hon bor i och är verksam i Paris.

Tidigare Guest of Honour är Patricia Urquiola, Spanien; bröderna Ronan och Erwan Bouroullec, Frankrike; Naoto Fukasawa, Japan; Konstantin Grcic, Tyskland; Giulio Cappellini, Italien; Ineke Hans, Nederländerna, Paul Smith, Storbritannien och Arik Levy Israel/Frankrike.

Stockholm Furniture Fair & Northern Light Fair äger rum på Stockholmsmässan 7-11 februari 2012.

För mer information besök www.ingasempe.fr eller www.stockholmfurniturefair.com och www.northernlightfair.com eller kontakta Lotta Signeul, pressansvarig 08 749 43 79, lotta.signeul@stockholmsmassan.se

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.