Höjdpunkter på vårens Formex

Höjdpunkter på vårens Formex

När Formex öppnar den 17 januari på Stockholmsmässan drar designåret 2013 igång på riktigt. Här anger vårens tema – Fresh -  tonen, och symboliserar nystart, krispighet och ljus. Mässan är fullspäckad med nyheter, inspiration och information – här är några av höjdpunkterna!

Det är dags för nystart!

Säsongens tema ”Fresh” speglar en ny, modern och ljus känsla. Det är enkelhet med ett designstarkt uttryck och ett tema som speglar både naturens nystart och vårt behov av omstart efter en lång vinter, säger Formex projektchef Chicie Lindgren.

Inspirationsscen och restaurang

Oddcoloney är namnet på säsongens upplaga av Formex kombinerade restaurang, scen och inspirationsutställning i B-hallen. Det är superkreatörerna Oddbirds som står för gestaltningen av det prunkande koloniområdet som kommer att finnas på plats med växthus och odlingsbäddar.

B17:35

Säsongens trender

I Formex nya avdelning Trend Zone visas en inspirationsutställning som speglar fyra av säsongens viktigaste trender samt en scen där det bjuds på trendföredrag. Moderådet har fått i uppdrag att tolka de hetaste internationella trenderna inom design och inredning och spegla dem ur ett nordiskt perspektiv.

– Vi kommer att visa fyra vitt skilda teman i en upplevelserik utställning där vi bjuder in besökarna att bokstavligen kliva rakt in i trenderna, säger Lotta Ahlvar vd på Svenska Moderådet.

Östra entrén mellan hall B och C.

Och vinnaren är…

Tävlingen Formex Formidable premierar och belönar intressant, kvalitativ och tidstypisk design. Vinnaren i Formex Formidable utses årligen av en jury och vinnaren i folkets val röstas fram på Formex hemsida. Vinnarna presenteras på Formex pressfrukost den 17 januari 2013.

EH:08

Vinnande design

Mari Isopahkala, 2012 års Novapristagare, finns på plats och visar ett mindre urval av sin design på Formex. Parallellt visas även fler produkter i en större utställning på Gallery Pascale i Stockolm.

EH:08

Entrétorgets lounge

Uppdraget att skapa Formex design lounge på entrétorget gick den här säsongen till stylisten och författaren Tina Hellberg. I loungen ”Oh Sunny Day” kan man stanna till och samla tankarna en stund.

– Jag ville skapa en enhetlig plats med hjälp av en enda tydlig form, i detta fall cirkeln, säger Tina Hellberg.

EH:03

60-års jubileum

Torben Ørskov grundade företaget Ørskov & Co.1953. Filosofin var klar från början, nämligen att designa och tillverka funktionella och estetiska produkter till rimliga priser. Nu är det dags för en jubileumsutställning.

B01:30

Trendspaning om nya material

Oliwer Schmidt och Björn Florman från Materialbiblioteket trendspanar om framtida material- och bearbetningsmetoder som kommer få stor betydelse för designers och formgivare.

Alla föredrag hålls i Oddcolony, B17:35 eller på scenen i Trend Zone EÖ:01

För mer information besök www.formex.se eller kontakta Ida Mlowe, presskoordinator, ida.mlowe@stockholmsmassan.se eller 08-749 44 13

Formex äger rum 17-20 januari 2013 på Stockholmsmässan. Formex är mötesplatsen för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration. Mässan anordnas två gånger per år med över 800 utställare, 25 000 fackbesökare och 800 medierepresentanter.

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.