Greenhouse vägen till framgång för oetablerade designers

Greenhouse vägen till framgång för oetablerade designers

Nu är det dags att söka till Greenhouse på Stockholm Furniture & Light Fair 2014. Greenhouse är avdelningen där oetablerade designers och designskolor visar upp sina prototyper för framtida samarbetspartners, producenter och kunder. Flera av dagens ledande designer och designgrupper har fått sitt genombrott tack vare sitt deltagande i Greenhouse.

Oki Sato, grundaren av den japanska designbyrån Nendo, var Guest of Honour när Stockholmsmässan öppnade årets upplaga av Stockholm Furniture & Light Fair i februari. Han kom tillbaka till mässan efter att 2004 ha ställt ut i Greenhouse som blev startskottet för hans framgångsrika karriär. Men även på närmare håll finns framgångsagor från tidigare utställare i Greenhouse.

2011 bestämde sig Christina Liljenberg Halstrøm för att satsa på Greenhouse. Christina är bosatt och verksam i Köpenhamn, där hon examinerades från designlinjen på Kungliga Konstakademien 2007. Innan mässan hade Christina sett till att boka några möten för att vara säker på att hennes resa inte skulle vara helt förgäves. Ändå visade det sig att det företag som kom att intressera sig för hennes utemöbelserie faktiskt dök upp i montern helt spontant.

– Det var en kvinna från danska W.A.V. (With A View) som kom förbi och bara ropade ”åååh, dem ska vi ha” skrattar Christina Liljenberg Halstrøm, när hon beskriver den första kontakten med det som skulle komma att ta upp hennes medhavda sittmöbler ”Beddo” och ”Cover Up” - bägge två för utomhusbruk – i sin produktion.

Lundutbildade industridesignern Clara Lindsten bestämde sig för att försöka hitta finansiering till sina produkter redan innan hon ställde ut dem i Greenhouse 2012. Det skulle visa sig vara ett smart drag. När hon kom till sin monter för att packa upp utställningen hade hon redan fått klart med tillverkning av korgarna ”broom baskets” och kristallkronan ”Chrystal pendant”.

– Det var ganska speciellt eftersom det var första gången jag ställde ut någonting själv. Jag behövde sponsorer och kontaktade rätt många företag och frågade om de ville hjälpa mig att göra prototyper. Det ledde till att ett par av dem blev så intresserade att de ville börja producera och sälja direkt.

Väl på mässan dök det upp en amerikansk inköpare som undrade om de fanns möjlighet att massproducera korgarna och det gjorde det. Nu levereras hennes ”broom baskets” containervis över Atlanten och försäljningen har tagit fart ordentligt.

Mattias Stenberg kom från en helt annan bransch innan han för två år sedan beslöt sig för att ge sig in i möbelbranschen. 2012 ställde han ut i Greenhouse med lampan ”Demi Lamp” och ”Carry on Seat”, en pall för kontorsbruk.

– Jag valde ut ett par relativt kommersiella produkter med ett uttalat syfte att hitta producenter. Eftersom jag visste att Design House Stockholm nyligen investerat i ett glasbruk nere i Boda hade jag främst dem i åtanke när jag utvecklade ”Demi Lamp”, säger Mattias.

Han fick kontakt med Design House som var intresserade av att ta upp lampan i sin produktion och som han skrev kontrakt med inom en vecka efter mässan. Som om inte det var nog föll hans pall i god jord hos ett annat svenskt företag, möbelproducenten Offecct.

Mattias råd till dem som vill ställa ut i Greenhouse är att vara aktiv och se till att de producenter man är intresserad av hittar till ens monter.

– Ett absolut måste är att jobba igenom prototyperna väl. Att komma som förstagångsformgivare med en icke färdigutvecklad produkt är svårt. Det är mycket enklare om man kan visa upp något som går att lyfta rakt in i produktion, det underlättar för producenten att ta beslut, säger Mattias Stenberg.

Deadline för att ansöka till Greenhouse 2014 är 30 juni 2013 för skolor och 20 september 2013 för fristående designers och designgrupper.

Juryn 2014 består av Gabriella Gustafson, arkitekt, Anna von Schewen, arkitekt och designer, Matti Klenell, arkitekt och designer, David Carlson, designkonsult.

Stockholm Furniture & Light Fair äger rum 4-8 februari 2014 på Stockholmsmässan.

För mer information kontakta:

Johanna Nilsson, projektkoordinator, 08-749 91 46, johanna.nilsson@stockholmsmassan.se

Ida Mlowe, presskoordinator, 08-749 44 13, ida.mlowe@stockholmsmassan.se

Stockholm Furniture & Light Fair är världens största mötesplats för skandinavisk möbel- och belysningsdesign. Här möter inhemska och internationella besökare det mest kompletta utbudet av skandinaviska möbler, kontor, design, textil, belysning och övrig inredning för såväl hem- som offentlig miljö. Nästa mässa äger rum 4 - 8 februari 2014 på Stockholmsmässan. Parallellt med Stockholm Furniture & Light Fair pågår även Stockholm Design Week. www.stockholmfurniturefair.com, www.stockholmdesignweek.com

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.