Framtidens kök på Hem & Villa-mässan

Framtidens kök på Hem & Villa-mässan

Nu vill vi ha specialbyggda och individanpassade kök!

Enligt trendexperterna går vi från fine-dining till de mer familjära mysköken. Större miljömedvetenhet ställer högre krav på leverantörerna, som dessutom ska hinna med i trendsvängarna.

– Slit och släng-köken är på väg ut. Vi har äntligen insett det ohållbara i att riva ut fullt fungerande inredning och utrustning, säger formgivaren och designern Paula Malm.

Hon är inbjuden till Hem & Villa-mässan för att tolka deras kökstema i en tredimensionell framtidsspaning.

–  Jag utgår ifrån två olika spår som jag tror på för framtiden. Det första är ett kök där miljötänket har slagit igenom helt och hållet – allt är återvinningsbart. Det andra är det mysiga, ombonade köket i mörkare färger, rött, guld och mässing.

Köken byggs upp i samarbete med Puustelli och Ikea för att besökarna ska kunna gå in och uppleva dem på plats. Dessutom kommer hon att visa mycket prylar och inspiration utifrån temat ”Kreativ energi” med ekotänk, där färgskalan är hämtad från höstens och vinterns kulörer med mycket grönt, trä och metallic samt en del accenter i rött. Trendexperten Stefan Nilsson, som kommer prata trender alla dagar på Hem & Villa-scenen i Stockholm, menar att Paula Malms framtidsspaning är mitt i prick.

–  Vi håller på att förflytta oss från de så kallade fine dining-köken till de mera mysiga familjeköken, som vi vill ska vara ombonade, rustika och gärna i mörka träslag.

Vid sidan av denna trendförändring, hänger det industriella ”restaurangköket” alltjämt kvar, liksom färgerna svart och vitt. Golven i lantköken består av trä eller klinker och i de industriella restaurangköken är det gummi eller plast som gäller. Det får gärna vara mönster på golven, till exempel marockansk klinker eller mönstrade plastmattor. Och varde ljus!

–  I och med att den miljövänligare led-tekniken har slagit igenom på bred front ser vi helt andra belysningsmöjligheter, med dekorationsbelysning i lådor och under socklar, säger Stefan Nilsson.

Han menar också att lådorna, som nu ska vara extra breda, vinner mark framför skåpen. På väggen hänger vi istället nätta och dekorativa skåp.

Men kök är ju inte bara skåpstommar och färger utan också vitvaror. Induktionshällen har konkurrerat ut den vanliga spisen på svenska folkets önskelista och den kombinerade ång- och varmluftsugnen som har funnits på marknaden i några år väntas slå stort den närmaste tiden. Alla håller dock inte med trendexperterna.

– Folk är ganska konventionella när de gör om sina kök, så ång- och varmluftsugnen kommer inte att bli någon storsäljare eftersom den är för teknisk. Den kommer snarare att hamna i matnördarnas kök. Jag gillar att laga mat och har själv haft ång- och varmluftsugn i flera år ­­- och jag använder den aldrig! säger Gil Garcia, delägare och grundare av företaget EB Kök AB, en av utställarna på Hem & Villa-mässan.

Han håller däremot med om att induktionshällen efterfrågas i högre grad i takt med att priset går ner och att intresset för individanpassade kök börjar få ett bredare genomslag.

– De gamla modulköken är helt klart på väg ut, det individanpassade på väg in.

/fakta/

Svenska folkets köksdrömmar

Induktionshällen i topp

1. Induktionshäll

55 % män och 44 % kvinnor vill ha en induktionshäll.

2. Diskmaskin

40 % män och 48 % kvinnor vill ha en diskmaskin.

3. Mikrovågsugn

40 % män och 37 % kvinnor vill ha en mikro.

Minst önskat var kylskåp med inbyggd tv, bardisk , dator och kolsyremaskin (drygt 2 % män och kvinnor tog med det på önskelistan).

Viktigt med miljömärkning

75 % kvinnor och 62 % män tycker att det är viktigt att köksinredningen är miljömärkt.

Vitt håller i längden

37 % män och 40 % kvinnor väljer vitt och ljust kök.

14 % män och 21 % kvinnor vill att köket ska vara gammeldags.

17 % män och 13 % kvinnor vill ha ett modernt kök.

Statistiken är hämtad från tidningen Vi i Villas villapanel. 1 456 personer svarade på enkäten mellan 2013-04-16 till 2013-04-28. 58 % är kvinnor och 42 % är män. 44 % har hemmaboende barn.

Hem & Villa, Sveriges största boendemässa med inspiration för hela hemmet, går i Stockholm 3–6 oktober och i Göteborg 24–27 oktober. Utställarna bjuder på tips och råd inom inredning, kök, förvaring, bad, vvs, energi, nybyggnation, el, design, spa & pool samt hemelektronik. I år får man två mässor till priset av en. Parallella mässor är Chokladfestivalen i Stockholm och Mitt kök i Göteborg. I samarbete med Hem & Villa-mässan presenterar trendexperten Stefan Nilsson inspirationsutställningen ”Neomodern by Trendgruppen” Avskalat, enkelt, och utvalt – en utställning med en ny sorts minimalism.

För mer information kontakta:

Maria Torén, projektchef och vd Hem & Villa Europa HB, 08–749 41 16, 070–789 41 16, maria.toren@stockholmsmassan.se

Stefan Nilsson, trendexpert Trendgruppen, 070-245 14 41, stefan.nilsson@trendgruppen.se

Paula Malm, designer och formgivare, 070–434 85 24,

paula@paulamalmab.se

Bilder fria för publicering:

Maria Torén, foto: Jonas Gustavsson

Stefan Nilsson, foto: pressbild

Paula Malm, foto: Helena Kaasik

Ikeas nya modulkök – Metod, foto: pressbilder

Bildtext:

Nu vill alla ha sitt eget uttryck, även i köket. Ikeas nya kökssystem Metod, som lanserades i april i år, är resultatet av en grundlig och världsomspännande konsumentundersökning på temat ”Hur vill du leva i ditt kök?”

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.