Fotomässan tar ditt fotograferande till nya höjder

Fotomässan tar ditt fotograferande till nya höjder

Imorgon, fredag 22 november, öppnar Fotomässan på Stockholmsmässan, norra Europas största evenemang för alla fotointresserade, ett evenemang för både proffs och amatörer.

Under tre dagar får man se det allra senaste som rör dels teknikutvecklingen kring kamera och fotografering, dels bildbehandling och lagring. Över 80 utställare är på plats och bland dem finns förstås alla de stora kameratillverkarna och programvaruföretagen.

Det är bara att vandra runt bland utställarna på mässan och klämma, känna, undersöka, pröva och snacka med experterna som vet det mesta om kamerans teknik och om fotografering. Många är ju fotografer själva. De har svaren på dina frågor.

På flera ställen finns speciella fotostationer. Stationerna är också bemannade med experter som gärna visar dig allt det du inte visste om innehållet i din kamera, de dolda möjligheterna, tipsen som tar ditt fotograferande till nya höjder. Intresserad? Glöm då inte att ta med din egen kamera.

Fotomässan är inte enbart den senaste tekniken och de senaste kameramodellerna. På mässan finns också många föreläsningar och seminarier. Föreläsningar om att göra sin egen fotobok, om landskapsfotografering, videoredigering och hemligheterna i photoshop. För att ta några exempel ur det digra programmet.

Debatten ”Vad gör ungdomarna på Instagram – egentligen?” handlar om bildanvändningen i sociala medier. Debatten hålls på lördag, 23 november, kl 13:30 - 14:20. Medverkar gör bland annat Elisabeth Ohlson Wallin, känd för bland annat den kontroversiella fotoutställningen Ecce Homo (1998) och 2012 års kanske mest omdiskuterade bild där kungen äter pizza med sina vänner på Camilla Henemarks kropp, en bild som är tagen ifrån Elisabeth Ohlson Wallins utställning SATIR.

På Fotomässan finns också flera bildutställningar. Utställningar du berörs av, utställningar som får dig att reflektera, utställningar som inspirerar, roar och provocerar. Världsnamn som de två National Geographic-fotograferna Matthias Klum och Lauren Greenfield är på plats. Där finns också bildutställningar av kända namn som: Anna Clarén, Peter Gerdehag, Per-Anders Pettersson och Emma Svensson.

Plats: Fotomässan, Stockholmsmässan, Älvsjö

·  Tid: 22 november – 24 november

·  Öppettider: Fredag 10 – 18, lördag 10 – 18, söndag 10 – 17

För mer information gå till: www.fotomassan.se

För mer information kontakta:

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.