Fotomässan fokuserar på huvudstäderna – ingen mässa i Göteborg 2012

Fotomässan i Stockholm får ingen motsvarighet i Göteborg 2012. – Stockholm har blivit ett tydligt centrum för fotografin i Sverige, och vi väljer därför att lägga all kraft på att utveckla mässan här, säger projektledaren Magnus Winter.

De senaste åren har Stockholm etablerat sig som en världsstad inom fotografi. Fotografiska museet i Stadsgården har blivit en succé hos både den breda allmänheten och proffsfotografer, med flera internationellt uppmärksammade utställningar.

Initiativtagarna bakom Fotografiska, bröderna Jan och Per Broman, var också de som arrangerade den första fotomässan i Stockholm år 2006. Sedan starten har mässan vuxit stadigt och förra gången, nu med Stockholmsmässan som samarbetspartner, kom det närmare 20 000 besökare. Fotomässan har också blivit en framgång i Oslo, och under  hösten 2012 kommer mässan även att hållas för första gången i Köpenhamn. Bedömningen just nu är dock att marknaden i Sverige inte bär två mässor under samma år, vilket gör att Fotomässan inte kommer att arrangeras i Göteborg 2012.

– Vi har valt att fokusera alla krafter på att utveckla mässan i Stockholm, samtidigt som vi arbetar vidare med etableringarna i de andra huvudstäderna. Självklart är det tråkigt för alla fotointresserade göteborgare att inte ha en mässa på hemmaplan 2012, men satsningen på Stockholm är väl värd en resa till huvudstaden, säger projektledaren Magnus Winter.

Magnus Winter ser fram emot flera spännande nyheter på höstens mässa, som går av stapeln på Stockholmsmässan den 18-20 november. Bland annat blir det livefotografering av bil i studiomiljö, modefotografering samt ett ”creative center” där alla intresserade får lära sig hur man gör för att ta klivet från hyfsad till bra fotograf. Och som vanligt står alla de stora företagen beredda att visa upp sina nyheter för både proffs och amatörer – Fotomässan brukar vara ett populärt tillfälle att handla julklappar på.

För mer information kontakta:
Magnus Winter, projektledare Fotomässan, magnus@fotomassan.com, 0708 – 870 600
Ida Mlowe, presskoordinator, ida.mlowe@stockholmsmassan.se, 070 – 789 44 13

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.