Formex sätter hållbarhet i fokus – ny utställning utforskar åtta perspektiv

Formex sätter hållbarhet i fokus – ny utställning utforskar åtta perspektiv

När Formex slår upp portarna den 27 augusti ligger fokus på ett ämne som aldrig varit mer aktuellt: hållbarhet. Formex satsar stort på detta område och presenterar i år en helt ny hållbarhetsutställning, skapad av Malin Jensen, Maria Lagerman och Maria Soxbo, som tillsammans utgör trion IMMA. I utställningen ”Hållbart?” utforskas åtta olika tolkningar av hållbarhet, med ambitionen att inspirera och utmana besökarna att tänka i nya banor.

Formex är Nordens främsta mötesplats för inredningsdesign och lockar varje år besökare och utställare från hela branschen för att göra affärer, upptäcka nyheter och utbyta erfarenheter. Många kommer också för att hämta inspiration och fördjupa sig i aktuella teman genom utställningar och föredrag. Hållbarhet är ett av de mest efterfrågade ämnena bland besökare och utställare, och därför har Formex intensifierat sitt fokus på detta område. Vid Formex i januari erbjöds ett brett utbud av hållbarhetsrelaterade inslag, och i augusti tas steget ännu längre med bland annat den nya utställningen, som ger besökarna möjlighet att utforska vad hållbarhet verkligen innebär.

– Hållbarhet är centralt för både oss och vår verksamhet, och vi vet att det är en fråga som engagerar våra besökare och utställare. Vi får ofta frågor om vilka hållbarhetsaktiviteter och initiativ vi erbjuder, och därför är vi extra glada över att kunna presentera ett omfattande program med tydligt fokus på hållbarhet. Den nya utställningen, som utforskar ämnet ur flera olika perspektiv, är något vi ser fram emot att visa upp, säger Sonja Björk Ebert, projektledare för Formex.

Frågor om hållbarhet diskuteras flitigt, men vad innebär det egentligen? För vissa handlar det om att använda återvunna material, för andra om lokal produktion eller att skapa produkter av naturmaterial. Alla dessa aspekter har sin plats, och i utställningen ”Hållbart?” tar Malin Jensen, Maria Lagerman och Maria Soxbo ett helhetsgrepp om designvärldens omställning. Trion, som tillsammans utgör IMMA, arbetar med hållbarhet på olika sätt – inom inredning, konceptutveckling, affärsmodeller och kommunikation.

– Vår ambition med utställningen är att visa hur mångfacetterat hållbarhet är och att det kan tolkas på många sätt. Du kan arbeta hållbart på ett plan, utan att slutprodukten nödvändigtvis är hållbar. Det är många faktorer som spelar in. Vi vill att denna utställning ska ge besökarna och inköparna en djupare förståelse för hur komplex hållbarhet är, säger Maria Soxbo, journalist, medgrundare av Klimatklubben och en av initiativtagarna till ”Hållbart?”.

Åtta tolkningar av hållbarhet
IMMA har valt att dela upp hållbarhetsbegreppet i åtta olika delar, där varje del belyser ett specifikt perspektiv. Vissa företag är starka inom lokal produktion eller återbruksdesign, medan andra satsat på innovativa material, transparens och/eller hantverk. Utställningens mål är att inspirera alla till att höja sig tillsammans och reflektera över hur vi ska designa framtiden inom planetens gränser. Utställningen ligger strategiskt placerad innanför entrén till Hall A på Stockholmsmässan.

– Vi hoppas att besökarna börjar sin rundtur hos oss och att de efteråt ser resten av mässan med ”hållbarhetsglasögon”. På så sätt blir det lättare att tolka vad man ser och ställa mer insatta frågor – särskilt för inköpare som behöver avgöra om en produkt verkligen är hållbar. Vårt mål är att besökarna ska lämna utställningen med nyvunnen kunskap och en känsla av att hållbarhet är framtiden, inte bara för att det är nödvändigt, utan för att det är rätt, kreativt och roligt, avslutar Maria Soxbo.

Formex arrangeras 27–29 augusti på Stockholmsmässan och är den viktigaste mötesplatsen för nordisk inredningsdesign. Läs mer på www.formex.se.

Ackreditering och Formex VIP-frukost
Vill du ansöka om ackreditering till Formex? Skicka in din ansökan här.