Foto: Bosse Lind

Extra fokus på tech och branschens framtida utveckling på Nordbygg

Restriktionerna har släppt och ingen är gladare än vi – nu får vi äntligen ses på årets viktigaste byggmöte. Nordbygg bjuder in till ett flertal scener med fullmatade program med någonting för alla besökare men det kommer bli lite extra fokus på tech och branschens framtida utveckling.

En helt ny avdelning som heter Innovationsarenan får ett eget utrymme på Nordbygg.

– Innovation och utveckling har alltid stått i centrum på Nordbygg. Många utställare sparar sina lanseringar just till Nordbygg. Därför känns det naturligt med en satsning som släpper fram startups och där vi pratar framtidsidéer och ny forskning som kan skapa nytta i samhällsbyggnadsbranschen, säger Peter Söderberg, projektledare för Nordbygg.

Även hållbarhet står i fokus när Nordbygg öppnar upp och ett första steg för att successivt förbättra branschen inom hållbarhet stavas klimatdeklarationer. I det senaste Nordbygg Talks diskuteras klimatdeklarationer från två olika perspektiv. Vi möter Alexander Landborn, grundare av ClimateWorks och Johan Bengtsson, advokat på Foyen Advokatbyrå.

Återkommande utställare

Hikoki är det yngsta varumärket bland de stora verktygsleverantörerna idag. Det är fyra år sedan välkända Hitachi Power Tools bytte namn till Hikoki Power Tools. Joakim Berg produktchef på Hikoki Power Tools, har varit på Nordbygg flera gånger tidigare, både för Hikokis och tidigare arbetsgivares räkning.

– Det är fortfarande många slutanvändare som inte känner till vår nya identitet, att kommunicera det blir ett av vår huvudfokus för Nordbygg 2022. Vi ser verkligen fram emot dialogen med våra kunder, särskilt med dem som använder våra verktyg. Nordbygg 2022 kan bli en nystart för branschen, säger Joakim Berg, produktchef på Hikoki Power Tools.

Nominerade till Nordbyggs Guldmedalj

Ett återkommande och uppskattat inslag på mässan är Nordbyggs Guldmedalj, en tävling där priset delas ut till årets mest innovativa produktnyhet 2022. I år koras en vinnare av 10 nominerade produktnyheter som alla är utvalda utifrån drygt 100 produkter som har publicerats i Byggkatalogens nyhetsbevakning under 2021.

Alla nomineringar kommer att presenteras löpande hos Byggkoll och på Nordbyggs hemsida en gång i veckan fram till mässan den 26–29 april. Redan nu har de två första nominerade produkterna presenterats som du kan läsa mer om här!

För mer info se www.nordbygg.se eller kontakta:
Peter Söderberg, projektledare Nordbygg,
peter.soderberg@stockholmsmassan.se, 08-749 43 93

Stockholmsmässan är Nordens största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor, hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och events per år. Mäss- och kongressanläggningen är certifierade enligt ISO 20121 – hållbarhet vid evenemang och är den till ytan största med sina 70 000 kvm utställningsyta.