Dumplings, dolmar och trädgårdstrender på Nordiska Trädgårdar

Dumplings, dolmar och trädgårdstrender på Nordiska Trädgårdar

Trädgårdsmässan Nordiska trädgårdar, 12-15 april, dukar upp ett smörgåsbord fullt av kunskap, inspiration och aktiviteter. Bland annat visar kolonikockarna hur man gör dolmar och dumplings, landskapsingenjör Anders Kjellson berättar om årets trädgårdstrender och flera trädgårdsförfattare presenterar sina senaste böcker. Längs Ekostigen på mässan får barnen lära sig hur livet hänger ihop och hur grödor blir till föda i naturens kretslopp.

Årets mässa bjuder på ett fullspäckat scenprogram, som anordnas av mässans samarbetspartner FritidsOdlingens Riksorganisation, FOR. På tre scener; Botanisera, Jordnära och Ätbart får besökarna möjlighet att kostnadsfritt lyssna på över ett hundratal föredrag. Föredragen är cirka 20 minuter långa.

Kolonikockarna
Vad gör man med all mangold som växer i trädgården? Den italienska svartkålen?  Och alla tomater? Kolonikockarna vet. De är inte bara duktiga koloniträdgårdsodlare, de är också bra på att ta hand om skörden på ett kreativt sätt. På scenen visar de hur de gör allt från dolmar och dumplings till italiensk bondsoppa. De ger också tips på hur man smaksätter maten med härliga örter och lägger in gurka på husmorsvis. Kolonikockarna ingår i nätverket Peppar & Pumpa, som består av kolonister i Storstockholm. Scen Ätbart A44:50,
torsdag 12 april kl.12.00, fredag 13 april – 15 söndag april kl.14.30

scen Ätbart utses också bland annat Årets potatis av Larsvikens Lantbruks AB; Lars Kjellenberg, Sveriges Biodynamiska förening, ger tips om hur man odlar de godaste morötterna och Sara Begner matinspiratör på Coop talar och lagar mat under temat ”Släng inte maten!”.

Trädgårdstrender och trädgårdsförfattare
scen Botanisera presenterar Anders Kjellson, landskapsingenjör årets trädgårdstrender. Torsdag 12 april kl.11

Karin Berglund, Norstedts förlag, berättar utifrån sin nya trädgårdsbok ”Samtal i trädgården hos konstnärer, scenografer, författare, musiker, landskapsarkitekter...”
Fredag 13 april, kl.10.30

Inger Palmstierna Norstedts förlag, aktuell med ”Det grönskande växthuset”
berättar om hur bra buskar och träd utgör stommen i trädgården, ger insyningsskydd, färg och form, doft, lä, blomsterprakt samt renar luften. ’
Torsdag 12 april kl. 12, lördag 14 april kl.14.00

Också på scen Jordnära presenteras flera trädgårdsböcker, bland andra Agneta Ullenius, Norstedts förlag, ”Chelsea Flower Show – och andra berömda engelska trädgårdar” och Jan Rundgren och Lars Ring författare, Bonnier Fakta presenterar sin nyutkomna trädgårdsbok, ”Växtriket – att skapa en trädgård”.

Ekostigen – både för barn och vuxna
Var kommer egentligen mjölken ifrån och hur gör man ägg? Längs Ekostigen i Barnens Trädgård får alla barn möjlighet att ta reda på svaren på egen hand och leka på sina egna villkor. Ekostigen är en lustfylld mötesplats och miljövandring där besökarna välkomnas in i en bondgård, ett hushåll och en butik för att lära sig matens väg från jord till bord.
Monternr A35:40

För tider och fullständigt program besök www.nordiskatradgardar.se
Nordiska Trädgårdar finns också på facebook.

För mer information kontakta Lotta Signeul, pressansvarig, e-post lotta.signeul@stockholmsmassan.se eller telefon08 749 43 79.

Kolonister som visar vad man kan göra av det man odlar, både maträtter som dumplings och hur man exempelvis torkar frukter, kanderar blommor med mera.

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.