Byggstart för Stockholmsmässans nya entré

Byggstart för Stockholmsmässans nya entré

Idag togs det första spadtaget till Stockholmsmässans nya huvudentré. Totalt investeras drygt 100 miljoner kronor i ett nytt entrétorg som ger besökare och utställare en tydlig och inspirerande utgångspunkt till de olika evenemangen, samtidigt som ett nyttt centralt placerat presscenter invigs. Stockholmsmässans nya entré ska vara klar hösten 2013.

– Det här är ett efterlängtat bygge. Förutom att hela huvudentrén blir luftigare så kommer vi också få till kraftigt förbättrad logistik när vi möter stora flöden av besökare, till exempel när vi har flera mässor parallellt med kongresser och konferenser, säger Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg.

– Stockholmsmässan är en viktig del i utvecklingen av Stockholm som mötesdestination, och jag är väldigt glad att vi tagit beslutet att satsa på en helt ny entré, säger Sten Nordin, finansborgarråd och ordförande i Stockholmsmässans styrelse.

– Stockholmsmässan är en dynamisk mötesplats och bidrar med sitt stora spann mellan lokala och internationella evenemang stort till regionen, inte minst genom att utställare, besökare och kongressdeltagare besöker stadens hotell och restauranger, säger Maria Rankka, vd för Stockholms Handelskammare och vice ordförande i Stockholmsmässans styrelse.

Stockholmsmässans nya huvudentré blir 2 200 kvadratmeter stor, med glasade partier som ger lokalen en ljus och spatiös karaktär. Den är ritad av Rosenbergs arkitekter och byggs av Värmdö Bygg, erfarna leverantörer som känner mässans behov väl. Det nya entrétorget kommer att bli ett nav för besökare och utställare, samtidigt som ett nytt, centralt placerat presscenter invigs. Ombyggnationen kommer främst att pågå under lågsäsongen för stora evenemang, och parallellt med bygget undersöker Stockholmsmässan även förutsättningarna för att bygga ett andra hotelltorn på området.

För mer information kontakta:

Patric Sjöberg, vd Stockholmsmässan, 070 – 789 4302, patric.sjoberg@stockholmsmassan.se

Sten Nordin kan kontaktas genom pressansvarig Håkan Filipsson, 076-122 9201

Jessica Agert, presschef Stockholmsmässan, 070-789 4336, jessica.agert@stockholmsmassan.se

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.