Arik Levy har människan i fokus

Arik Levy har människan i fokus

Vetenskapsman och poet har han kallats, Arik Levy - årets Guest of Honour. På Stockholmsmässans entrétorg skapar han en avspänd lounge som uppmuntrar till mänsklig kontakt. Detta är åttonde gången Stockholm Furniture Fair och Northern Light Fair bjuder in en välrenommerad internationell designer att gestalta en lounge.

Designer, tekniker, konstnär, fotograf, filmmakare: Arik Levys talanger spänner över flera fält
och hans verk återfinns i prestigefyllda gallerier och museer över hela världen. På Stockholm Furniture Fair förvandlar Arik Levy entrétorget till en stor, mjuk plattform fylld av sittvänliga kuddar och soffkonstruktioner.

- En mässa kan vara väldigt ansträngande fysiskt, psykiskt och emotionellt. På entrétorget vill jag skapa en avspänd och okomplicerad plats dit folk kan komma och umgås, koppla av, koppla upp sig och mötas … Allt handlar om människorna som kommer hit, säger Arik Levy.

I taket över soffhavet hänger paneler som reflekterar vad som pågår på plattformen. Mellan de reflekterande takpanelerna hänger ett antal av hans skulpturer ”Identity Disorder” – transformerade möbler som inte längre har sin ursprungliga funktion, som stolen som blivit en takkrona.

- Frågan är om det då är en stol med hål för lampor eller en takkrona som ser ut som en stol? Den typen av frågor är viktiga för mig och mitt arbete, och jag hoppas att de kan bidra till reflektioner och diskussioner om vad det är vi håller på med här egentligen. Design får lätt en översofistikerad image. Vi glömmer att världen egentligen handlar om människor, inte bord och stolar, menar Arik Levy.

Arik Levy föddes 1963 i Israel och är idag verksam i Paris. Han studerade industridesign vid Art Center Europe i Schweiz. Han har undervisat vid École Nationale Supérieur de Création Industrielle/Les Ateliers i Paris och hållit flera workshops på ett flertal designskolor i Europa. Arik Levy har också skapat scenografin till moderna dansföreställningar på Grand Theatre i Geneve, den holländska dansteatern och Batsheva Dance Center i Israel. 1997 startade han tillsammans med Pippo Lionni företaget Ldesign. Sedan dess har de formgivit åt designföretag som Vitra, Desalto, Molteni, Frag, Ligne Rosset, Zanotta, Swedese, Serralunga. LDesign utgörs idag av 20 designer och grafiska formgivare och arbetar också med branding, paketering, grafisk profilering, utställningar och heminredning.

Arik Levys arbeten omfattar skulpturer för offentliga miljöer, men också fullständiga miljöer som kan anpassas till flera ändamål. "Livet är ett system av tecken och symboler", säger han, "där inget är vad det tycks vara".  Han har haft utställningar bland annat på Centre Georges Pompidou, Paris; Galeries Lafayette, Paris; Museum of Modern Art, New York, Victoria & Albert Museum, London; Pascale Cottard-Ollsson Gallery, Stockholm och ISART Galerie für zeitgenössische Kunst, Munich.

Tidigare Guest of Honour är Patricia Urquiola, Spanien; bröderna Ronan och Erwan Bouroullec, Frankrike; Naoto Fukasawa, Japan; Konstantin Grcic, Tyskland; Giulio Cappellini, Italien; Ineke Hans, Nederländerna och Paul Smith, Storbritannien.

Stockholm Furniture Fair och Northern Light Fair äger rum på Stockholmsmässan 8-12 februari 2011.

För mer information besök www.ariklevy.fr eller www.stockholmfurniturefair.com och www.northernlightfair.com eller kontakta Lotta Signeul, pressansvarig 08 749 43 79, lotta.signeul@stockholmsmassan.se

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.