Ämnesöverskridande skolprojekt prisas på Skolforum

Innovativt och ämnesintegrerat - så beskrivs projektet "... att skriva en miljötidning" som idag tilldelas Skolforums Skolutvecklingspris. Projektet som drivs av Luleå Gymnasieby mottar en vinstcheck på 10 000 kronor, ämnade för vidareutveckling av projektet. På Skolforums Skolutvecklingstorg presenteras varje år ett stort antal spännande utvecklingsprojekt. I år deltog 47 olika skolor och projekt. Varje år mottar en av de medverkande skolorna Skolutvecklingspriset, ett prissom uppmuntrar landets Johan Andrén och Tove Jonsson tog emot Skolutvecklingspriset. skolor att skrida till verket med sina innovativa idéer.Priset belyser också vikten av nytänkande och utveckling i skola och utbildning. I år tilldelas Skolutvecklingspriset Luleå Gymnasieby och projektet "? att skriva en miljötidning". Priset mottas av Johan Andrén, svensklärare och Tove Jonsson, naturkunskapslärare. - Vi är mycket stolta och glada över priset säger Johan Andrén. Det är roligt att vårt projekt uppmärksammas i sådana här sammanhang. Projekt som inspirerar eleverna Juryns motivering till utmärkelsen lyder: "För att ha utvecklat ett innovativt arbetssätt med ämnesintegration och tydliga betygskriterier. Med framgång inspirerat elever i gymnasieskolan till tvärvetenskapligt tänkande, som leder fram till en spännande och intressant slutprodukt i form av en egen miljötidning." Projektet är ett samarbete mellan kärnämnena naturkunskap och svenska, och involverar elever som går första året på estetiska programmet. Ämnessamarbetet syftar till att göra naturkunskap mer begripligt och intressant, något som svenskämnet har kunnat hjälpa till med. - Vi såg att allt fler elever på det estetiska programmet fick underkänt i naturkunskap, men vi såg också att deras intresse för miljön var stort, något vi ville ta till vara på, berättar Johan Andrén. Vi lät därför eleverna skriva artiklar om miljö och aktuella miljöfrågor vilket ju kopplar samman ämnena svenska och naturkunskap på ett naturligt sätt. Prispengarna kommer eventuellt att gå till inköp av redigeringsprogram som göra att ytterligare ett ämne - datakunskap - kan integreras i projektet. Skolforum, en mässa med många höjdpunkter Under tre dagar har seminarier, debatter och utställningar lockat drygt 17 000 besökare. Särskilt besökta arrangemang var måndagens workshop "Skratt - inte bara roligt", tisdagens specialarrangemang "Hur långt får det gå - när är det dags att säga ifrån?" och seminariet "ADHD - en utmaning för pedagogen" som hölls under onsdagen. Varje år tar Skolforum pulsen på besökarna genom att be dem ta ställning till en dagsaktuell fråga vid ingången till mässhallen. I år ställdes följande frågor med följande resultat: Kan du som lärare vara med och bestämma över din egen fortbildning? 6 % JA 94 % NEJ Har regeringens skolpolitik lett till bättre resultat för eleverna? 18 % JA 82 % NEJ Ger skolan unga en bra start i livet? 48 % JA 52 % NEJ Medieintresset för Skolforum var stort med 120 ackrediterade journalister. Statsminister Fredrik Reinfeldts invigning under måndagen lockade många, likaså utbildningsminister Jan Björklunds tal och debattdeltagande på debattscenen. Skolforum som går på Stockholmsmässan i Älvsjö 29-31 oktober 2007 arrangeras av Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Föreningen Svenska Läromedel, Sveriges Skolledarförbund och Stockholmsmässan. För mer information Magnus Winter, projektledare Skolforum, VD Skolforum Yrkesutveckling AB Tfn: 08 749 41 01, E-post: magnus.winter@stofair.se Ann Rapaport, bitr. projektledare - seminarieprogram Tfn: 08 749 43 44, E-post: ann.rapaport@stofair.se Anders Rudestad, bitr. projektledare - marknadsföring & utställning Tfn: 08 749 41 03, E-post: anders.rudestad@stofair.se Magnus Deutgen, Informedia Communications AB, pressansvarig Tfn: 08-556 973 57, E-post magnus.deutgen@informedia.se Ida Mlowe, pressansvarig Stockholmsmässan, Tfn: 08-749 44 13, E-post: ida.mlowe@stofair.se