Vilka skatter påverkar Sveriges förmåga att attrahera kapital?

Hur har slopandet av förmögenhetsskatten samt arvs- och gåvoskatten påverkat Sveriges förmåga att attrahera kapital? Litar kapitalplacerarna på att politikerna inte återinför skatterna? Vilka reformer önskas för att öka intresset för att placera i Sverige? Varför placerar svenskarna fortfarande så mycket pengar utomlands?

Finansplats Stockholm har låtit undersökningsföretaget TNS Prospera ställa ett antal frågor till ett urval av förmögna privatpersoner och företagare för att mäta attityder till Sveriges förmåga att attrahera kapital och till borttagandet av arv- och gåvobeskattningen samt förmögenhetsskatten. Resultatet presenteras i en ny studie.

På presskonferensen medverkar Ulf Franke, ordförande för Finansplats Stockholm, vice VD på Stockholms Handelskammare och Pia Nilsson, VD Fondbolagens Förening, sammanskallande i Finansplats Stockholms skattegrupp.

Tid: den 2 oktober kl. 10.00

Plats: Handelskammarhuset, Västra Trädgårdsgatan 9, Stockholm

Anmälan om deltagande görs till andreas.krohn@chamber.se eller 070-3513222.

Om Finansplats Stockholm
I norra Europa och Östersjöregionen har Finansplats Stockholm en klart ledande position som finansiellt centrum. För att försvara och ytterligare stärka den positionen har centrala aktörer på den svenska finansmarknaden ingått ett branschsamarbete i projektet med samma namn: Finansplats Stockholm. Bakom samarbetsprojektet Finansplats Stockholm står Bankföreningen, BAO, FAO, Finansförbundet, Fondbolagens förening, Fondhandlareföreningen, Försäkringsförbundet, NASDAQ OMX, NCSD Group, Stockholm Business Region och Stockholms Handelskammare.