Viktigare för Sverige att betala infrastrukturskulden än statsskulden

Sveriges infrastrukturskuld är minst 200 miljarder kronor. Det är betydligt viktigare för hela vårt lands utveckling att betala av den skulden än statsskulden. Sverige har som glest befolkat land större behov av bra infrastruktur än många av våra konkurrentländer. Men vi har ändå satsat betydligt mindre på infrastrukturen. Om Sverige hade satsat lika mycket som övriga Europa de senaste 25 åren hade vi haft infrastruktur för ytterligare 200 miljarder kronor i dag. Den skulden bör staten bokföra jämte statsskulden. Det är en av slutsatserna i Handelskamrarnas infrastrukturrapport som presenterades i dag. - Sverige har inte en anmärkningsvärt hög statsskuld. Däremot sticker vi ut i Europa som ett land som inte har vågat satsa på infrastruktur för framtiden. Det svenska näringslivets utveckling har byggt på de enorma investeringar som gjordes under slutet av 1800-talet, främst på järnvägen. Efter många år av vanstyre med för låga investeringar i infrastruktur behöver Sverige en liknande kraftsamling, säger Peter Egardt, VD för Handelskammarsförbundet, med anledning av rapporten. - Det tar alldeles för lång tid från beslut till färdig väg eller järnväg i Sverige. Vi måste se över den nuvarande lagstiftningen så att inte ett enskilt överklagande kan få konsekvenser i mångmiljardklassen för ett projekt som ändå kommer att byggas. De juridiska processerna kan och måste förenklas och göras snabbare. Vi borde till exempel lära oss av de danska anläggningslagarna, säger Anna Wersäll, chef för Regional näringspolitik på Stockholms Handelskammare. Mer information: Andreas Krohn, Informationschef Stockholms Handelskammare, 0703-51 32 22 Hela rapporten finns att läsa på: http://www.chamber.se/_upload/se/naringspolitik/Rapporter/infrastruktur_small.pdf Om Stockholms Handelskammare Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se