Varför struntar Naturvårdsverket i näringslivet?

- Jag kräver en skärpning från Naturvårdsverket och att det i fortsättningen bättre lyssnar på hur olika frågor påverkar näringslivets förutsättningar. Regionens och landets energiförsörjning är en avgörande fråga för näringslivets utveckling. Trots detta har Naturvårdsverket i sin remiss om en gasledning i Östersjön inte en enda näringslivsorganisation med på sin remisslista, säger Jan Sandberg, vice VD på Stockholms Handelskammare, i samband med inlämnandet av Handelskammarens remissvar om Nord Stream Gas Pipeline. - Den gemensamma energimarknaden i Europa behöver såväl ett tillskott av energi som ökad bredd i fråga om energislag. I jämförelse med kol och olja är naturgas ett miljömässigt bättre alternativ då den bidrar till att minska utsläppen av växthusgaser. Tillförsel av ny kraft kan också bidra till ökad konkurrens och lägre priser på el och annan energi. Detta är i sig positivt för Sverige, även om den aktuella ledningen endast indirekt berör svensk energiförsörjning, skriver Stockholms Handelskammare i sitt remissvar. - Handelskammaren förordar att gastransporter sker via pipeline före den betydligt mer miljöfarliga sjövägen, avslutar Jan Sandberg. Jan Sandberg nås på 0705-80 30 00 Stockholms Handelskammares remissvar finns att läsa på: http://www.chamber.se/_upload/Gaspipelineremiss.pdf Om Stockholms Handelskammare Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se