Varannan stockholmare vill ha utbyggd tunnelbana

I en opinionsundersökning från Skop, gjord på uppdrag av Stockholms Handelskammare, uppger varannan stockholmare att de vill bygga ut tunnelbanan hellre än att bygga spårvagnslinjer. Medan 42 procent väljer spårvägslinjer framför tunnelbana. Både rödgröna och allianssympatisörer vill hellre satsa på tunnelbana än på spårväg.

- Varannan stockholmare vill bygga ut tunnelbanan. Det visar tydligare än någonsin att spårvägsutbyggnaden vid Sergels torg bör avbrytas. En modern storstad måste ha en välfungerande, kapacitetsstark tunnelbana, säger Ulf Franke, VD för Stockholms Handelskammare.

- Stockholms län växer varje dag med 104 personer. Redan i dag har kollektivtrafiken kapacitetsproblem och de blir värre och värre med tiden. Tunnelbanan är det enda kollektivtrafikslag som klarar de ständigt ökande behoven, säger Anna Wersäll, näringspolitisk chef vid Stockholms Handelskammare.

För mer information om undersökningen besök www.chamber.se eller kontakta Andreas Åström, informationschef Stockholms Handelskammare, 073-633 55 55.

Fakta om undersökningen
* 49 procent av de tillfrågade föredrar fler tunnelbanelinjer framför spårvagnslinjer om man ska bygga ut den spårbundna kollektivtrafiken, 42 procent föredrar spårvagnslinjer framför nya tunnelbanelinjer och 10 procent har ingen uppfattning.

* Av allianssympatisörerna väljer 52 procent tunnelbana framför spårväg, 39 procent väljer spårvägen och 10 procent har ingen uppfattning.

* Av de rödgröna sympatisörerna tar 47 procent ställning för tunnelbana. 44 procent för spårvägsutbyggnad och 9 procent har ingen uppfattning.

Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se