Var tredje ung stockholmare överväger att flytta

En ny undersökning från Stockholms Handelskammare visar att ungdomar mellan 18 och 35 år trivs bra i Stockholm. Men trots det överväger var tredje ung person att flytta härifrån på grund av bostadsbristen.

- Det är positivt att unga människor gillar Stockholm och vill bo här. Men bostadsbristen och den framtida bristen på högutbildade i regionen är påtagliga utmaningar som måste hanteras.

Det säger Maria Rankka, VD Stockholms Handelskammare.

Rapporten kan laddas ner på http://www.chamber.se/nyheter/var-tredje-ung-stockholmare-overvager-att.htm

Kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, för mer information 073-633 55 55.

Fakta om undersökningen:

* En tredjedel av unga stockholmare överväger att flytta på grund av bostadsbristen.

* 46 procent av de unga tycker att arbetsmöjligheterna är Stockholmsregionens överlägset största fördel. Även det kommersiella utbudet och närheten till natur uppskattas mycket.

* Stockholms största utmaning är bristen på bostäder. 54 procent av de yngre i undersökningen tycker att bristen på bostäder är Stockholmsregionens mest negativa sida.

* Staden i stockholmarnas drömmar är New York. Därefter följer London, Berlin och Barcelona.

* Över hälften – 57 procent – med bostadsrätt har fått ekonomisk hjälp av familjen för att täcka bostadskostnader. Hjälpen handlar om kontantinsats, borgenärer till banklån och att klara avgifter och räntor.

Stockholms Handelskammare är den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen som omfattar Stockholms- och Uppsala län. Vår verksamhet spänner från det lokala till det internationella planet och vi är engagerade i allt som kan förbättra företagens villkor; från bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi är en populär mötesplats för våra 2 000 medlemsföretag som har en halv miljon anställda. Handelskammaren är också en betrodd tredjepart med ett av världens ledande skiljedomsinstitut. Läs mer om Stockholms Handelskammare www.chamber.se.