Välkommet att Stockholm öppnar datakällorna

Beskedet att Stockholms stad öppnar upp sina datakällor för näringslivet och allmänheten är mycket välkommet. Genomförs Open Stockholm på rätt sätt kan det vara startskottet för en ny svensk exportindustri.

– Vi har länge varit pådrivande för att svenska myndigheter och kommuner ska öka tillgången till sina datakällor för förädling och kommersialisering. Stockholms stad tar nu ett viktigt steg som sätter tryck på andra att öka takten i detta arbete, säger Fredrik Sand, IT-politisk expert vid Stockholms Handelskammare.

Stockholms stads beslut att tillhandahålla digitala resurser som statistik, geografiska data, information om kommunala anläggningar och tjänster följer en internationell trend där flera länder och städer som London redan visat på kraften i digital öppenhet. Myndigheter och kommuner ska inte lägga tid och skattemedel på egna lösningar. Med öppna data släpps hela kraften från entreprenörskapet i IT-branschen lös. Det driver utvecklingen av appar och andra innovativa tjänster.

– Stockholms beslut borde vara en blåslampa och en inspiration för andra kommuner och myndigheter. Kan Stockholm borde många andra också kunna, avslutar Fredrik Sand.

Kontakta Handelskammarens kommunikationschef Andreas Åström för ytterligare kommentarer, 073-633 55 55.

Stockholms Handelskammare är sedan 1902 den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen, som omfattar Stockholms- och Uppsala län. Vår verksamhet spänner från det lokala till det internationella planet och vi är engagerade i allt som kan förbättra företagens villkor; från bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi är en populär mötesplats för våra  2 400 medlemsföretag som har en halv miljon anställda. Handelskammaren är också en betrodd tredjepart med ett av världens ledande skiljedomsinstitut. Läs mer om Stockholms Handelskammare www.chamber.se