Vad gör finansmarknader attraktiva?

Finansplats Stockholm och andra finanscentra konkurrerar på en global marknad. Vad avgör om kapital och kompetens flyttar till ett visst finanscentrum? Hur ska vi skapa en konkurrenskraftig europeisk finansmarknad? I anslutning till storhertigens av Luxemburgs statsbesök till Sverige arrangeras ett seminarium på temat ”What makes financial centres attractive”. Seminariet arrangeras i samarbete mellan Stockholms Handelskammare, Svenska Bankföreningen och Luxembourg for Finance. Tid: den 16 april kl. 10-11.30 Plats: Stockholms Handelskammare, Västra Trädgårdsgatan 9, Stockholm Officiell inbjudan och program: www.chamber.se/_upload/se/Inbjudan_Luxemburg_finansseminarium_16_april.pdf Seminariets innehåll 10.00 Working together for a European market for financial services by Mr Luc Frieden, Minister of the Treasury of the Grand Duchy of Luxembourg 10.15 The Luxembourg financial centre by Mr Jean Meyer, Chairman, Luxembourg Financial Industry Federation (PROFIL) 10.25 The Swedish financial centre by Mrs Ulla Lundquist, Managing Director, Swedish Bankers’ Association 10.35 Round-table: What makes financial centres attractive? Moderator: Mr Peter Egardt, President & CEO, Stockholm Chamber of Commerce Participants: Mr Jan Lidén, President and Chief Executive Officer, Swedbank Mr Arne Liljedahl, Executive Vice President Group CFO, Nordea Bank Mr Fernand Grulms, Chief Executive Officer, Luxembourg for Finance Mr Claude Kremer, Chairman, Association of the Luxembourg Fund Industry Om Stockholms Handelskammare Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se