Utdelning av Stockholms Handelskammares Stadsmiljöpris

Stockholms Handelskammares Stadsmiljöpris, som delats ut varje år sedan 1986, delas ut i morgon på ett seminarium på Konstakademin, Fredsgatan 12.

Handelskammarens Stadsmiljöpris belönar projekt som på bästa sätt bidragit till förskönande eller förbättring av Stockholms stadsmiljö. Projektet ska ha slutförts under det gångna året och insatsen kan vara av återställande, bevarande, förnyande eller på annat sätt förändrande karaktär och gälla en miljö, inom- eller utomhus, som är tillgänglig för allmänheten.

Plats: Konstakademin, Fredsgatan 12.

Tid: Tisdag den 4 juni kl 10.00-13.00. Stadsmiljöpriset delas ut 10.15.

Juryn består av Sven Unger (ordförande), Mannheimer Swartling Advokatbyrå, Hedvig Hedqvist, Skribent/designhistoria, Martin Rörby, Rådet till skydd för Stockholms skönhet, Rasmus Waern, The Nordic Architectural Magazine Project, Wingårdh arkitektkontor, Anders Wahlgren, Suecia-Film, Jan Åman, Curator och kulturentreprenör, Marianne Andrée och Tomas Rittsel Stockholm Handelskammare.

Tidigare projekt som belönats:

1995  Haga Norra trafikplats

1996  Jarlaplan, nya bostäder och upprustning av Borgarskolan

1997  Moderna museet

1998  Kv Wahrenberg

1999  Aula Magna

2000  Arlanda Express och Piperska Murens barockpark

2001  Fysikcentrum

2002  Upprustningen av Stockholms kajer

2003  Dieselverkstaden i Nacka

2004  Södra Länken

2005  Liljeholmstorget

2006  Street

2007  Bonniers Konsthall

2008  AB Industricentralen och Nitty Gritty

2009  Lydmar Hotel

2010  Bibliotek i tunnelbanan

2011  Förskolan Paletten

2012  Perennparken i Skärholmen och kvarteret Mursmäckan i Kärrtorp

Stockholms Handelskammare är den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen som omfattar Stockholms- och Uppsala län. Vår verksamhet spänner från det lokala till det internationella planet och vi är engagerade i allt som kan förbättra företagens villkor; från bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi är en populär mötesplats för våra     2 000 medlemsföretag som har en halv miljon anställda. Handelskammaren är också en betrodd tredjepart med ett av världens ledande skiljedomsinstitut. Läs mer om Stockholms Handelskammare www.chamber.se.