Undersökning visar att amorteringskravet stoppar flyttlass

Undersökning visar att amorteringskravet stoppar flyttlass

I en undersökning från Stockholms Handelskammare uppger en stor andel av de tillfrågade att de själva, deras barn, vänner och släktingar påverkas av amorteringskravet.

En vanlig konsekvens som lyfts fram är utebliven flytt.

- Det leder så klart till låsningar och mindre rörlighet på bostadsmarknaden. I förlängningen är det ett problem för den som vill komma in på marknaden, säger Daniella Waldfogel, näringspolitisk expert.

Stockholms Handelskammare har via Evimetrix frågat 3 039 personer om deras syn på bostadsmarknaden. Bland de tillfrågade personerna uppger 35,6 procent att man själv eller någon man känner påverkas av amorteringskravet. I Stockholms län är samma siffra 47 procent.

Bland de som själva påverkats uppger 25,6 procent att konsekvensen blivit att man avstått att flytta.

Hos de svarande som har vänner eller släktingar som påverkats av amorteringskravet svarar 40,5 procent att det gjort att personerna avstått från att flytta.

- Det verkar i relativt stor grad påverka människors vilja och förmåga att faktiskt flytta. Det har blivit ekonomiskt fördelaktigare att stanna i befintlig bostad än att flytta vidare i bostadskarriären. Det leder till en lägre rörlighet, säger Daniella Waldfogel.

- Vi anser att skärpningen av amorteringskraven var fel. Det gjordes snabbt och utan att man analyserat effekten av det första amorteringskravet. Det innebär att personer som vill låna till sin första bostad måste ha mycket större ekonomiska muskler än tidigare och då börjar man också i en betydligt brantare uppförsbacke, säger Daniella Waldfogel.

I gruppen som uppger att deras barn påverkats menar 48,2 procent att barnen avstått från att flytta.

- I förlängningen innebär det att barn blir hemmaboende trots att man vill och borde kunna flytta hemifrån. Det belyser problemet med att man höjer kraven för att överhuvudtaget komma in i sin första bostad och därefter flytta vidare, säger Daniella Waldfogel.