Tunnelbanebibliotek får Handelskammarens stadsmiljöpris

Stockholms Handelskammares stadsmiljöpris, som delats ut varje år sedan 1986, går i år till Stockholms stad, Stockholms stadsbibliotek och SL för de nya biblioteken i Stockholms tunnelbanestationer.

-Tunnelbanebiblioteken har skapat ett nytt innehåll i Stockholms tunnelbana. Idén att bjuda in kulturen till de naturliga samlingsplatserna är kreativ och banar väg för ett ännu trevligare och mer innehållsrikt Stockholm.

- Alla tre tunnelbanebibliotek kommer att få varsin plakett. Men för att understryka vår intention med priset, har vi också låtit tillverka en plakett för ytterligare ett tunnelbanebibliotek. Vi hoppas att fler tunnelbanestationer ska få samma chans till nytt liv som Högdalen, Bredäng och Östermalmstorg.

Det säger Sven Unger, ordförande i juryn och vice ordförande i Stockholms Handelskammare.

Ur juryns utlåtande:

”Vi ser framför oss en stad där inte bara kulturen får en plats närmare människors vardag, utan även där miljöer som tunnel- och pendeltågsstationerna förvandlas till värdiga platser. Vi tror att ökad mångsidighet och oväntade infallsvinklar är rätt väg och gratulerar Stockholms stad, Stockholms stadsbibliotek och SL till ett gott arbete”

För mer information kontakta Handelskammarens informationschef Andreas Åström 073-633 55 55.

Fakta om Handelskammarens stadsmiljöpris

* Handelskammarens stadsmiljöpris belönar projekt som på bästa sätt bidragit till förskönande eller förbättring av Stockholms stadsmiljö. Projektet ska ha slutförts under det gångna året. Insatsen kan vara av återställande, bevarande, förnyande eller på annat sätt förändrande karaktär och gälla en miljö, inom- eller utomhus, som är tillgänglig för allmänheten.

* Priset, som tidigare kallades Stockholmspriset, har funnits sedan 1986. De första åren gick priset till idéer för Stockholms förskönande och förbättrande. Sedan 1995 delas priset ut till projekt som faktiskt blivit genomförda.

* Juryn består av Sven Unger (ordförande), Mannheimer Swartling Advokatbyrå, Henrietta Palmer, Kungliga konsthögskolan, Hedvig Hedqvist, Skribent/designhistoria, Martin Rörby, Rådet till skydd för Stockholms skönhet, Rasmus Waern, The Nordic Architectural Magazine Project, Wingårdh arkitektkontor, Anders Wahlgren, Suecia-Film, Jan Åman, skribent och kulturentreprenör, Tord Tannenberg, Kungsträdgården Park & Evenemang AB, Marianne Andrée, Handelskammartidningen, Tomas Rittsel (sekreterare), Stockholm Handelskammare.

Följande projekt har belönats

1995    Haga Norra trafikplats