Tunnelbana är billigast att bygga och driva

En ny rapport från Stockholms Handelskammare visar att tunnelbana är den billigaste typen av kollektivtrafik att bygga och driva vid höga passagerarflöden. Konsultföretaget WSP har på Handelskammarens uppdrag jämfört kostnader för investering, drift och fordon mellan olika former av kollektivtrafik och kommit fram till att tunnelbana sammantaget blir billigast per passagerare om underlaget är minst 45 000 resenärer.

Redan i dag har Stockholms kollektivtrafik nästan 2,5 miljoner resor varje dag. Samtidigt växer Stockholms län med i genomsnitt 104 personer varje dag. Detta ställer stora krav på framtidens kollektivtrafik. I den befolkningstäta Stockholmsregionen med ett omfattande pendlande och ett stort antal korta resor är tunnelbanan det bästa alternativet.

­­- Tunnelbanan är billigast att bygga och driva, ungefär en tredjedel av kostnaden för spårväg, om reseunderlaget är minst 45 000 resenärer. Beslutsfattarna borde snabbt planera för att bygga ut tunnelbanan. Det som först borde prioriteras är en utbyggd tunnelbana till Nacka.

Det säger Anna Wersäll, näringspolitisk chef vid Stockholms Handelskammare.

Analysen finns att läsa på www.chamber.se

För ytterligare kommentarer kontakta informationschef Andreas Åström, 073-633 55 55.

Fakta om vilken typ av kollektivtrafik som är billigast

• Tunnelbana kostar 5:16 kr per personkilometer och är därmed klart billigast per personkilometer i såväl drift som kapitalkostna­der (exempelvis spår, tunnlar, broar, signalsystem, vagnar).
  • Pendeltåg kostar i genomsnitt ca 10:08 kr per per­sonkilometer.
  • Buss på stadsgata, inklusive gatukostnader, kostar 13:71 kr per personkilometer.
  • Lokaltåg/spårväg visar sig vara det mest kostsamma trafikslaget med 16:61 kronor per personkilometer. Den enskilt största kostnadsposten utgörs här av ka­pitalkostnaden, som uppgår till 12:86 kr/personkm. Även driftkostnaden är högre än till och med för buss med 2:95 kr/personkm.

Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se