Tungviktare till Institutet mot mutors etiknämnd

IMM:s styrelse har beslutat att utöka institutets Etiknämnd med ytterligare en ledamot. Det är Eva Persson, fd chefsjurist AB Volvo som nu ingår som ledamot av nämnden.

- Vi är mycket glada att Eva Persson tackat ja till att ingå som ledamot i den välmeriterade skara av ledamöter som utgör IMM:s Etiknämnd, säger Helena Sundén, generalsekreterare på Institutet mot mutor.

Nämnden har tillkommit för att hjälpa näringslivet att bygga en sedvänja kring var gränsen går för vad som är tillåtet och inte tillåtet ur aspekten muta utifrån den Näringslivskod som institutet förvaltar.

- Vår förhoppning är att näringslivet fortsätter visa intresse av att använda nämnden och att IMM också i framtiden utgör den naturliga knytpunkter för att samla information avseende området förebyggande av muta och korruption.  Etiknämndens beslut publiceras i anonymiserad form på IMM:s hemsida, avslutar Helena Sundén.

Om Institutet mot mutor
Institutet mot mutor (IMM) är en idéell näringslivsorganisation som verkar för en god sed för beslutspåverkan både inom näringslivet och samhället i övrigt. IMM arbetar för att motverka mutor och andra otillbörliga förmåner som används för att påverka beslut. IMM:s huvudmän är Stockholms Handelskammare, Svensk Handel, Sveriges Kommuner och Landsting, Läkemedelsindustriföreningen och Svenskt Näringsliv.