Tungviktare till Handelskammaren

Som ett led i förnyelsearbetet på Stockholms Handelskammare förstärks nu ledningen med två seniora nyrekryteringar. Johanna Unghanse blir från och med april affärs- och verksamhetsutvecklingsdirektör. Fredrik Johansson blir från och med augusti chef för den nya och förstärkta policy- och analysavdelningen.

- Stockholms Handelskammare är en av Sveriges ledande näringslivsorganisationer. Vår vision är att huvudstadsregionen ska vara en tillväxtmotor i Sverige och Europa. Det ställer höga krav på att vår organisation förmår vara relevant och intressant. Därför känns det bra att jag har lyckats rekrytera två toppkrafter, säger VD Maria Rankka.

Johanna Unghanse har en bred erfarenhet som ledare och entreprenör från framförallt mediebranschen, bland annat som VD för MTG:s radiosatsning i början av 90-talet (dagens Radio Rix), vVD för Meter Film & Television samt rådgivare och affärsutvecklingskonsult på TV4. Därutöver har hon startat och varit VD för Hippson, ett entreprenörsbolag inom Axel Johnson Gruppen. Johanna kommer närmast från Natur & Kultur som affärsutvecklingschef.

Fredrik Johansson kommer närmast från Kreab Gavin Anderson, där han varit partner, delägare samt ansvarig för koncernens samlade verksamhet inom Public Affairs. Under sina 12 år på Kreab har Fredrik varit rådgivare till en lång rad svenska och utländska företag, organisationer samt myndigheter. Med sin erfarenhet från påverkansarbete, opinionsbildning och kommunikation kommer Fredrik att vara med och utveckla Handelskammaren och bidra till att den blir en ännu viktigare röst i frågor som rör villkoren för att driva företag, arbeta och leva i huvudstadsregionen.

För mer information kontakta Handelskammarens kommunikationschef Andreas Åström, 073-633 55 55.

Stockholms Handelskammare är en näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se