Tummen upp för Löfvens löfte om kameror och vakter

Tummen upp för Löfvens löfte om kameror och vakter

Statsminister Stefan Löfven utlovade i P1-Morgon höjd säkerhet för företag i utsatta områden. Kommuner ska få förutsättningar att ta ansvar genom exempelvis övervakningskameror och ordningsvakter.

Stockholms Handelskammare ställer sig bakom förslaget.

Situationen för många företagare är oacceptabel. Vi har under en längre tid efterfrågat bättre möjligheter till kameror och vakter. Det här ligger helt i linje med det, säger Maria Rankka, vd på Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammare släppte så sent som under hösten rapporten ”Kriminalitet förgiftar företagandet i förorten” som visar att var tredje småföretagare i utsatta områden har någon gång utsatts för brottslighet.

Samma rapport visar att nära var tionde företag överväger att flytta verksamheten på grund av kriminalitet.

- Kriminalitet och otrygghet har en stor påverkan på den enskilde företagaren. Vi är övertygande om att ett starkt lokalt näringsliv är en grundförutsättning för att vända brottsutsatta förorters utveckling, säger Maria Rankka.

- Därför är det positivt att regeringen nu ser det problem vi försökt belysa och öppnar upp för att stärka företagens möjligheter att freda sig mot brottslighet. Min förhoppning är att statsministerns ställningstagande blir en signal som får kommunerna, bland annat Stockholms stad, att våga satsa mer på kameror och vakter där det efterfrågas, säger Maria Rankka.